;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

آپی تراپی یا زنبوردرمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

آپی تراپی یا زنبور درمانی روشی است که در آن از سم این حشرات برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. آیا موثر است؟ آیا موارد منع مصرف وجود دارد؟ در این مقاله به جزئیات آن می پردازیم.
رابطه انسان با زنبور عسل نه تنها به دلیل نقشی که این حشره در طبیعت دارد، بلکه به دلیل استفاده از فرآورده های آن از جمله عسل، موم، ژل رویال، بره موم و آپیتوکسین است که در زنبور درمانی استفاده می شود.

این یک درمان جایگزین است که از زمان امپراتوری مصر و همچنین در یونان باستان و چین باستان انجام شده است. به گفته مروجین آن، زنبور درمانی فواید متعددی برای سلامتی دارد و در واقع پیشگیری از بیماری ها را ترویج می کند.

شاید جالب باشد: ترفندهای لاغری سلبریتی ها: این چهره های هالیوودی به روش های جالب و آسانی وزن کم کردند!

اکنون، جای سوال دارد که آیا این درمان توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می شود؟ وب سایت گفتنی در این مقاله پاسخ این سوال و سایر سوالات مرتبط را خواهد داد. به خواندن بخش سلامت ادامه دهید!

حتما بخوانید: اگر آرتروز دارید از مصرف پیچ امین الدوله غافل نشوید

جالبه: چرا عسل با گذشت زمان فاسد نمی شود؟

زهر زنبور عسل چگونه است؟

اگرچه آن ها ذاتاً حشرات تهاجمی نیستند، اما زنبورها راهی برای دفاع از خود در صورت تهاجم احتمالی دارند. از این نظر، آنها یک نیش دارند که باعث ایجاد یک نیش دردناک می شود. شکی نیست که نیش زنبور می تواند تجربه ناخوشایندی برای هر کسی باشد.

اما این فقط جای نیش نیست بلکه سمی به نام “آپیتوکسین” تزریق می شود. از موادی مانند موارد زیر تشکیل شده است:

آمینو اسید.
پپتیدها
لیپیدها
گوچیدو
هیالورونیداز
ملیتین
فسفولیپاز
آپامینا
سایر پروتئین ها
در حیوانات کوچک، آپیتوکسین می تواند کشنده باشد. با این حال، در سایر بزرگترها، از جمله انسان، یک نیش زنبور ممکن است روی آن ها تأثیر نگذارد، مگر اینکه فرد حساسیت داشته باشد.

بدانید: درمان طبیعی کلسترول: چگونه کلسترول را بدون دارو کاهش دهیم؟

البته، زمانی که دوز افزایش می یابد – یعنی اگر تعداد زیادی نیش زنبور وجود داشته باشد – این سم می تواند عواقب جدی داشته باشد. دوز قابل تحمل سم بسته به فرد متفاوت است. بین 100، 200 تا 500 زنبور عسل می توانند باعث مرگ شوند.

حتی بر اساس مقاله ای که در مجله پزشکی مکزیک منتشر شده است، میزان سم در زنبور عسل و همچنین نسبت اجزاء آن متغیر است. نمونه هایی وجود دارند که دارای 300 گرم آپیتوکسین هستند.

زهر زنبور عسل چگونه است؟

زهر زنبور عسل برای اهداف دارویی در جلسات زنبورداری استفاده می شود.

چگونه از زهر زنبور عسل استفاده می شود؟

آپی تراپی یا زنبور درمانی

از زمان های قدیم، تأثیر آپیتوکسین بر روی انسان به ویژه در رابطه با دردهای مزمن مورد بحث قرار گرفته است. طرفداران زنبور درمانی بیان می کنند که به واسطه این سم، امپراتور شارلمانی از نقرس درمان شد .

اکنون زنبورداران برای مصارف دارویی این ماده را با دستگاهی که شوک الکتریکی ایجاد می کند به دست می آورند. زنبورهای تحریک شده روی شیشه ای که سم در آن رسوب می کند نیش می زنند. سپس خشک می شود و به پودر تبدیل می شود.

پس از استخراج، آپیتوکسین رقیق می شود تا به روش های مختلف تجویز شود. علاوه بر استفاده از آن در طب سوزنی، سم را می توان به طور طبیعی تزریق یا به کار برد، یعنی اجازه دهید توسط زنبورها نیش بزنید. Apitherapists دومی را ترجیح می دهند. آنها پیشنهاد می کنند که نیش مستقیم زنبور بهترین راه برای انجام زنبور درمانی برای تأثیر بیشتر است.

از سوی دیگر، آپیتوکسین به عنوان یک ماده در کرم ها و پمادها نیز یافت می شود که برای تسکین درد، مراقبت از پوست و غیره استفاده می شود. با این حال، اثربخشی آن همچنان محل بحث است.

جالب است بخوانید: درمان طبیعی برای مبارزه با خروپف و جلوگیری از آپنه خواب

مزایای احتمالی آپی تراپی یا زنبور درمانی

در طب سنتی ازآپی تراپی (زنبور درمانی) به عنوان کمکی در برابر علائم برخی از آسیب شناسی های مفصلی و عضلانی استفاده می شود. به همین ترتیب، اعتقاد بر این است که به بهبود بیماران مبتلا به پسوریازیس، میگرن، کمر و اختلالات خود ایمنی کمک می کند.

همچنین به عنوان یک متحد برای سلامت روان استفاده می شود، زیرا به نظر می رسد استفاده از آن استرس و اضطراب را کاهش می دهد. آیا کاربرد دیگری هم دارد؟ بله، طرفداران آن موارد زیر را پیشنهاد می کنند:

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.
ضد التهاب و ضد درد است.
به دلیل اثر ضد انعقادی می تواند به افراد مبتلا به فشار خون کمک کند.
به بهبود متابولیسم و ​​دفع سموم کمک می کند.
اما آیا شواهد علمی در این مورد وجود دارد؟ در حال حاضر، مطالعات محدود است. بیایید در زیر تحقیقاتی را که در مورد زنبورداری و بیماری ها انجام شده است، ببینیم.

آرتروز

استفاده از زهر زنبور عسل برای درمان آرتریت در حیوانات و انسان بررسی شده است. به عنوان مثال، در یک مطالعه منتشر شده در مجله Ethnopharmacology و زهر زنبور عسل تزریق شده به خرگوش ها بر سنتز کورتیکواستروئیدها تأثیر می گذارد .

از آنجایی که هورمون های گلوکوکورتیکوئیدی به تنظیم التهاب کمک می کنند، نشان داده شد که آپیتوکسین در کند کردن پیشرفت آرتریت در خرگوش ها و موش ها موثر است.

یک بررسی اخیر نشان می دهد که شواهدی وجود دارد که زهر زنبور عسل ممکن است در کاهش علائم آرتریت روماتوئید در انسان نیز مفید باشد. با وجود این، محققان تنها یک کارآزمایی تصادفی کنترلی را پیدا کردند که اثربخشی آن را در برابر التهاب، حساسیت و سفتی مفاصل آزمایش کرد.

پسوریازیس

در یک کارآزمایی بالینی به اشتراک گذاشته شده در مجله درمان پوستی ، تزریق هفتگی زهر زنبور عسل به ضایعات پوستی 25 بیمار مبتلا به پسوریازیس انجام شد. پس از 12 هفته، آنها کاهش قابل توجهی در پلاک های پسوریازیس و سطح نشانگرهای خونی التهابی نشان دادند.

درمان درد

اثربخشی طب سوزنی با زهر زنبور عسل برای مدیریت درد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در یک مطالعه بالینی درمان های تکمیلی در پزشکی ، 16 بیمار مبتلا به درد مرکزی پس از سکته تحت درمان قرار گرفتند. این تکنیک دو بار در هفته به مدت سه هفته اعمال شد. پس از این دوره، شرکت کنندگان کاهش سطح درد را گزارش کردند.

شانه ی یخ زده

استفاده از طب سوزنی زهر زنبور عسل همراه با فیزیوتراپی در درمان افراد مبتلا به شانه یخ زده آزمایش شده است. بر اساس نتایج مطالعه ، بیمارانی که آپیتراپی دریافت کردند، کاهش سطح درد را گزارش کردند .

اگرچه همه این نتایج امیدوارکننده به نظر می رسند، اما در گروه های کوچک انجام شدند. بنابراین، تحقیقات بیشتری در کارآزمایی های بزرگتر برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

آپی تراپی یا زنبور درمانی در درمان انواع مختلف درد مانند درد ناشی از یخ زدگی شانه استفاده می شود.

چه زمانی باید از آپی تراپی یا زنبور درمانی اجتناب کرد؟

در زنان باردار و زمانی که فرد از بیماری های خاصی مانند موارد زیر رنج می برد منع مصرف دارد:

میوکاردیت، پریکاردیت، آنژین صدری، آترواسکلروز و بیماری های مختلف قلبی.
دیابت.
سرطان.
هپاتیت
امراض مقاربتی.
نارسایی کلیه.
بیماری سل.
زخم معده و اثنی عشر با تمایل به خونریزی.
نئوپلاسم ها
گلوکوم.
هیپرتروفی پروستات.
شاید برایتان جالب باشد: ژل رویال سیستم ایمنی را بهبود نمی بخشد

خطرات احتمالی آپی تراپی یا زنبور درمانی

یکی از دلایل عمومی نشدن استفاده از زنبورعسل و اجتناب از آن، حساسیت بسیاری از افراد به زهر زنبور عسل است. ارقام دقیقی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، تخمین زده می شود که ممکن است نزدیک به 2٪ باشد.

در بیماران آلرژیک، استفاده از آپیتوکسین می تواند باعث شوک آنافیلاکتیک شود که می تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد . بنابراین قبل از هر گونه درمانی، فرد علاقه مند باید تحت آزمایش قرار گیرد .

اگر درمان مناسب به موقع انجام نشود، ممکن است فرد بر اثر نیش زنبور یا دریافت دوز بالای آپیتوکسین در درمان بمیرد. فراموش نکنید که این یک سم است.

از سوی دیگر، برخی از بیماران ممکن است واکنش‌های ثانویه به آپی‌تراپی را تجربه کنند . این شامل موارد زیر است:

درد
سرگیجه
اختلال خواب
فشار خون بالا
تاکی کاردی
احساس اضطراب
پریشانی
در یک مطالعه موردی، محققان دریافتند که ممکن است بین نیش زنبور و ایجاد بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس رابطه وجود داشته باشد. همانطور که در گزارش ژورنال جهانی کبدی در سال 2011 اشاره شد، همچنین با آسیب کبدی مرتبط است.

چه چیزی باید در مورد آپی تراپی روشن باشد؟

بدیهی است، اگرچه شایان ذکر است، زنبورعسل باید توسط یک متخصص انجام شود، زیرا مبتنی بر تجویز سم تولید شده توسط زنبور (آپیتوکسین) است. اگر به درستی انجام نشود، می تواند برای سلامتی خطرناک باشد ، حتی در مواردی که منع مصرف ندارد.

قبلاً اولین مرگ ناشی از این تکنیک وجود داشته است. و اگرچه ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما مرگ همچنان یک تراژدی و مایه نگرانی است. همچنین خبرهایی از اتفاقی که برای بازیگر سرشناس جرارد باتلر افتاد که پس از تزریق سم زنبور عسل دچار شوک آنافیلاکتیک شد، منتشر شد.

به این دلایل ، برخی از متخصصان پزشکی این روش را غیر ایمن و غیر قابل توصیه می دانند. در هر صورت فرد علاقه مند به انجام آن باید از خطرات آن مطلع شده و به آزمایشات مربوطه دسترسی داشته باشد تا از حساسیت به آپیتوکسین مطلع شود. به طور مشابه، کسانی که از درمان استفاده می کنند باید در مورد کمک های اولیه در مدیریت واکنش های آلرژیک بدانند.

مطالب بیشتر برای خواندن:

آب با نمک دریا: آیا در برابر یبوست موثر است؟

7 گیاه سازگار برای مقابله با استرس

روغن گل گاوزبان از درمان خشکی پوست تا جلوگیری از ریزش مو

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا