;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

درمان خانگی سردرد و روش های کاربردی موثر: جویدن آدامس ممنوع!

درمان خانگی سردرد: سردرد را می‌توان یکی از بیماری‌های رایج و یک تجربه مشترک بین افراد در نظر گرفت. عامل اصلی سردرد از سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. البته عامل‌های زیادی در ایجاد سردرد موثر هستند که همه‌ی آن‌ها به نوعی سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند. در بخش سلامت به عوامل سردرد و راهکارهای درمان خانگی آن به طور سریع و قطعی اشاره خواهیم کرد. با مجله گفتنی همراه باشید.

درمان خانگی سردرد:

سردردها انواع متفاوتی دارند که به دو شاخه اصلی سردرد‌های میگرنی و سینوسی تقسیم بندی می‌شوند. سردرد‌های میگرنی درمان قطعی ندارد بلکه می‌توان با انجام کارهای پیش گیرنده از وقوع آن جلوگیری کنیم. همچنین برای سردردهای سینوسی نیز نمی‌توان درمان کامل و قطعی در نظر گرفت ولی درمان‌های زیادی برای آن ارائه شده است.

شاید جالب باشد: کنترل قندخون با 15 روش طبیعی: این کارها به کنترل دیابت کمک می کنن

عوامل اصلی ایجاد سردرد کدامند؟

رژیم غذایی در جلوگیری از سردرد نقش اساسی دارد چرا که بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها، محرک‌های سردرد هستند که موارد زیر از مهمترین آن‌ها هستند:

غذاهایی که شامل نیترات هستند از جمله سوسیس، کالباس و …
شکلات
پنیرهایی که به طور طبیعی داری تیرامین هستند از جمله فتا، چدار، پارمسان وسوئیسی
غذاهایی که حاوی مونوسدیم گلوتامات (تقویت کننده طعم) هستند
غذاهایی که بسیار سرد هستند همچون بستنی و نوشیدنی‌های یخی
غذاهای فرآوری شده
غذاهای بسیار ترش
لوبیا
میوه‌های خشک شده
فرآورده‌های لبنی مانند ماست و خامه ترش
الکل

شاید جالب باشد: 3 روغن گیاهی برای گرفتگی عضلات بعد از خستگی کاری یا ورزش که باید امتحان کنید!

درمان خانگی سردرد4

ضعف بدنی، تغییر در الگوی خواب یا کمبود خواب، حذف یکی از وعده‌های غذایی، استرس، وضعیت آب و هوا از جمله هوای آفتابی و فشارخون بالا از دگر عوامل بوجود آورنده سردرد می باشند.

تمامی عوامل بالا در بروز سردرد موثر هستند اما برای درمان آن باید چه اقداماتی را انجام داد؟ در ادامه قصد داریم به عوامل موثر برای درمان خانگی سردرد بپردازیم پس مطالعه این بخش را از دست ندهید.

شاید جالب باشد: سفید کردن دندان در منزل: با روش های طبیعی در منزل تا عید دندان هایی بدون لک پیدا کنید!

۱۰ روش درمان خانگی سردرد:

تا اینجا با عوامل اصلی سردرد آشنا شدیم، حال وقت آن رسیده که به راهکارهای درمانی سردرد اشاره کنیم:

۱- روغن اسطوخودوس:

درمان خانگی سردرد: روغن اسطوخودوس باعث کاهش سردرد می‌شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، کسانی که روغن اسطوخودوس را در هنگام سردرد به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق کرده‌اند توانسته‌اند سردرد خود را کنترل کرده و علاوه بر کاهش درد آن، از سردرد عبور کنند.

جالب است: قرص آهن باعث چاقی خواهد شد؟ اگر چاقی یا اضافه وزن داریم چه کنیم؟

درمان خانگی سردرد1: روغن اسطوخودوس

۳- یخ:

درمان خانگی سردرد: اگر شما دارای میگرن هستید یک قطعه یخ را بر روی پیشانی خود قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه آن را بر پیشانی خود بمالید. البته یخ را به طور مستقیم با پیشانی خود تماس ندهید بلکه یک لایه محافظ بین یخ و پیشانی خود قرار دهید. اگر دمای یخ برای شما بیش از اندازه پایین و سرد بود، می‌توانید به جای قطعه یخ از دوش آب سرد استفاده کنید.

شاید جالب باشد: دمنوش های مفید برای مشکلات گوارشی یا عطش و تشنگی که بسیار مفید هستند!

۴- ایجاد فشار بر روی پوست سر یا پیشانی:

درمان خانگی سردرد: اگر موهای خود را به هنگام بستن با فشار زیادی می‌کشید و آن را می‌بندید، در واقع در حال تحریک سیستم عصبی برای شروع سردرد هستید. علاوه بر این مورد، سر کردن کلاه‌های سفت و تنگ و حتی عینک‌های شنا فشرده بر روی سر سبب ایجاد سردرد می‌شود. بنابریان با رعایت این موارد به پیشگیری از ابتلا به سردرد کمک کنید.

شاید مفید باشد: باد شکم را چگونه درمان کنیم؟+ چه بخوریم و چه نخوریم؟

۵- پارچه گرم یا کمپرس گرم:

درمان خانگی سردرد: اگر سردرد سینوسی دارید، یک پارچه گرم را روی گردن و پشت سر خود قرار دهید و اگر شما مبتلا به سردرد سینوسی هستید پارچه‌ی گرم را روی محلی از پیشانی که درد می‌‎گیرد قرار دهید. البته از دوش آب گرم نیز می‌توانید استفاده کنید.

۲- طب سوزنی:

درمان خانگی سردرد: طب سوزنی یکی از روش‌های موثر و کارآمد برای تسکین انواع دردها از جمله سردرد می‌باشد. طب سوزنی یکی از روش‌هایی است که برای مبتلایان به سردرد جایگزین قرص‌های مسکن شده است. همچنین تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی به رفع حالت تهوع ناشی از سردرد کمک بسیاری می‌کند.

همچنین بخوانید: گیاه جوان کننده که پیری را به تعویق می اندازد: کشف جدید پژوهشگران دانشگاه بالتیک

درمان خانگی سردرد3: طب سوزنی

۶- کم کردن نور محیط:

درمان خانگی سردرد: نورهای چراغ خانه یا حتی نوری که از صفحه کامپیوتر یا تلفن همراه ساطع می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد سردرد‌های شدیدی شود البته راه حل‌هایی برای این موضوع مطرح شده است که از جمله می‌توان به استفاده از عینک‌های ضد تابش حین استفاده از رایانه و همچنین استفاده از لامپ‌های فلورسنت به جای لامپ‌های معمولی اشاره کرد که می‌توانند کمک بسزایی در حل این مشکل کنند.
برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید در طول روز پنجره‌های خانه را با پرده‌های ضخیم بپوشانید که تا حد زیادی موثر است و در بیرون از محیط خانه از عینک ضد آفتاب استفاده کنید.

۷- آدامس نجوید:

درمان خانگی سردرد: جویدن آدامس علاوه بر آسیب رساندن به فک سبب ایجاد سردرد نیز می‌شود. نه تنها جویدن آدامس بلکه جویدن ناخن‌ها، لب‌ها، قسمت داخلی گونه‌ها یا اشیایی همچون مداد و خودکار، سبب ایجاد سردرد می‌شوند. خوردن غذاهای ترد و چسبنده نیز همین تاثیر را دارد، در نتیجه لازم است که هنگام استفاده از این غذاها، از لقمه‌های کوچک استفاده کنید تا اثر آن‌ها را به حداقل برسانید.
یکی دیگر از عوامل سردرد به ویژه سردرد‌های صبحگاهی، فشار دادن دندان‌ها بر روی یکدیگر می‌باشد که با مراجعه به پزشک می‌توانید این مشکل را به راحتی درمان کنید.

۸- استفاده از کافئین:

درمان خانگی سردرد2: استفاده از کافئین

درمان خانگی سردرد: کافئین از مواردی است که با افزایش کارایی مغز و دادن انرژی اضافه به آن می‌تواند باعث کاهش سردرد شود یا حتی از ایجاد آن جلوگیری کند.
چای و قهوه مقدار زیادی کافئین در خود دارند در نتیجه با نوشیدن به اندازه و به موقع آن‌ها می‌توان به درمان سردرد کمک کرد. همچنین می‌توان از داروهای بدون نسخه‌‎ای مانند استامینوفن که درون خود کافئین دارند، استفاده کرد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که مقدار زیادی کافئین مصرف نکنید چرا که استفاده بیش از حد آن، باعث ایجاد سردرد‌های خاصی می‌شود.
کافئین برای درمان سردرد

۹- استراحت و تمرین آرامش:

درمان خانگی سردرد: یوگا، مدیتیشن یا شل کردن عضلات باعث می‌شود هنگام مبتلا شدن به سردرد بتوان درد را کنترل و مدیریت کرد. همچنین ممکن است شما دچار گرفتگی‌های عضلانی باشد که باعث ایجاد سردرد‌های شما می‌شود که در این هنگام باید به پزشک برای درمان این عارضه مراجعه کرد.

۱۰- استفاده از زنجبیل:

درمان خانگی سردرد: تحقیقات نشان داده است که مصرف زنجبیل علاوه بر درمان دردهای معمولی، در درمان سردرد نیز نقش بسزایی دارد. طی تحقیقات انجام شده زنجبیل می‌تواند نقش داروهای مسکن را ایجاد کند. البته لازم نیست که آن را به صورت مستقیم مصرف کنید بلکه می‌توانید آن را به صورت مکمل در چای، آب جوش و حتی به عنوان دمنوش مصرف کنید.

مطالبی که دیگران در حال خواندن هستند:

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا