;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

دمنوش برای کاهش استرس: دمنوش های معجزه آسا برای کاهش استرس و آرامش اعصاب

دمنوش برای کاهش استرس: دَم‌نوش گونه‌ای نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است. در ایران در سال‌های اخیر دم‌نوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال و مصرف برخی خانوارها قرار گرفته‌است. این استقبال دلایل مختلفی دارد. برخی برای نفع درمانی از این دم‌نوش‌ها استفاده می‌کنند. تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه، آن را مصرف می‌کنند و بعضی هم به خاطر اینکه دم‌نوش را یک نوشیدنی شیک می‌دانند، برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

این را هم بخوانید: آشنایی با خواص درمانی رازیانه در زنان یائسه و دوران قاعدگی

طب سنتی راهکارهای مختلفی در استفاده از داروهای گیاهی و دمنوش برای کاهش استرس دارد. تهیه کردن دمنوش ضمن این‌که یک روش ساده است، در صورتی‌که تکرار شود و استمرار داشته باشد بسیار اثر بخش است و می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند. متخصصان طب سنتی بر تاثیر دمنوش گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب تاکید زیادی دارند. آن‌ها انواع دمنوش خواب آور را به‌عنوان جایگزین قرص و دارو به افراد مختلف توصیه می‌کنند. انواع مختلفی دمنوش گیاهی برای کاهش استرس وجود دارد که هر فردی با توجه به ذائقه‌ی خود می‌تواند ازبین آن‌ها انتخاب کند. در این بخش از سلامت گفتنی ما بهترین دمنوش های گیاهی برای کاهش استرس و آرامش اعصاب را به شما معرفی می کنیم. با گفتنی همراه باشید.

دمنوش نعنا

دمنوش برای کاهش استرس، بهترین دمنوش برای کاهش استرس و اضطراب و آرام‌بخش اعصاب دمنوش نعنا است. وقتی دچار استرس هستید احساس می‌کنید عضلات شما منقبض شده‌اند و شما تحت فشار هستید، نوشیدن دمنوش نعنا این خاصیت را دارد که عضلات شما را آرام می‌کند و شما را از تنش دور می‌کند.

نعنا گیاهی فاقد کافئین است که مصرف دمنوش آن قبل از خواب سبب اختلال در خواب نمی‌شود و شما می‌توانید ضمن کم شدن استرس خواب راحتی هم داشته باشید. تنها نکته‌ای که در مورد چای نعنا باید بدانید این است که درصورت باردار بودن نباید دمنوش نعنا استفاده کنید. چون باعث سقط جنین می‌شود.

این هم مفیده: ۵ مواد غذایی ضد پیری که سلبریتی ها می خورند!

دمنوش برای کاهش استرس-اسطوخودوس
اسطوخودوس / دمنوش برای کاهش استرس

دمنوش اسطوخودوس

یکی از دمنوش های گیاهی عالی برای آرامش اعصاب اسطوخودوس است. اسطوخودوس اثرات تثبیت کننده‌ی خلق وخو دارد و باعث کاهش استرس و آرامش اعصاب می‌شود. نام دیگر این گیاه لاوندر است. به دلیل تاثیر زیاد این دمنوش بعضی افراد از دمنوش اسطوخودوس به‌عنوان لورازپام گیاهی یاد می‌کنند.

در مورد استفاده از دمنوش اسطوخودوس یک نکته را به خاطر داشته باشید که این گیاه به‌دلیل کم کردن رطوبت، باعث خشکی مغز می‌شود. پس سعی کنید شب‌ها از آن استفاده نکنید.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه ضد تپش قلب، ضد استرس و آرام‌کننده‌ی اعصاب است. اگر جزو کسانی هستید که سر جلسه امتحان استرس دارید به شما توصیه می‌کنیم به جای قرص ضد استرس برای امتحان یک فنجان دمنوش بابونه را جایگزین کنید.

در استفاده از دمنوش بابونه به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. دمنوش بابونه دارای طبع گرم است و در افراد با طبع گرم به‌خصوص جوانان مضر است.
  2. دمنوش بابونه در سالمندی به‌عنوان یک تقویت کننده موثر در سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود.
  3. زنان باردار نباید دمنوش بابونه را در سه ماهه‌ی اول بارداری مصرف کنند.
دمنوش برای کاهش استرس-مرزتجویه
دمنوش / دمنوش برای کاهش استرس

این هم جالبه: دمنوش‌‌های انرژی زا که میتونه جایگزین نوشیدنی های صنعتی بشه!

دمنوش

دمنوش برای کاهش استرس، بادرنجویه گیاهی از خانواده‌ی نعناییان است که طعم مطلوب و دلپذیری دارد. دمنوش این گیاه برای بی‌قراری و بی‌خوابی بسیار موثر است و می‌تواند علاوه بر کاهش استرس به‌عنوان دمنوش آرامبخش شبانه مصرف شود.

گیاه بادرنجویه سطح کورتیزول خون را کاهش می‌دهد و از این طریق باعث آرامش فرد و حتی فروکش کردن عصبانیت نیز می‌شود.

دمنوش به

به یکی از میوه‌های خوشبو است که با داشتن انواع ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی می‌تواند استرس را کم کند و آرامش را به شما برگرداند. برای استفاده از به می‌توانید میوه یا برگ آن را دم کنید. هر دو خاصیت ضد استرس دارند.

دمنوش گل محمدی برای کاهش استرس

دمنوش برای کاهش استرس، دمنوش گل محمدی عطر بسیار دلپذیر دارد، خواب‌آور است و استرس و اضطراب را تا حد زیادی کم می‌کند. اگر شغل پر تنشی دارید به شما توصیه می‌کنیم روزانه صبح‌ها یک فنجان دمنوش گل محمدی میل کنید. این کار باعث می‌شود بر استرس کاری غلبه کنید.

از مصرف بیش از اندازه دمنوش‌ها نیز بپرهیزید. درصورتی‌که داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما نظر پزشک خود را در مورد استفاده از دمنوش گیاهی و تداخلات آن‌ها بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا