;
تناسب اندام و تغذیهسلامت

زود خوردن شام باعث عمر طولانی می شود بخصوص اگر در ساعت ۷ عصر باشد!

زود خوردن شام: عمر طولانی با خوردن شام در ساعت ۷ عصر! بر اساس مطالعه‌ای تازه که نتیجه آن در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شده اکنون شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند کسانی که شام را زودتر صرف می‌کنند ممکن است برای مدت زمانی طولانی‌تر زندگی کنند. با بخش سلامت مجله گفتنی همراه باشید.

بخوانید: اگر در این ساعت از روز بخوابید می میرید!

این پژوهش بر روی جمعیت لاکوئیلا استانی در منطقه آبروزو در ایتالیا صورت گرفته است. این منطقه دارای جمعیت بالایی از افراد مسن (بین ۹۰ تا ۹۹ ساله) و افراد ۱۰۰ ساله است. در این پژوهش ۶۸ فرد ۹۰ ساله تا صد ساله مورد بررسی قرار گرفته اند. پژوهشگران دریافتند که آنان زودتر از سایرین معمولا در حدود ساعت ۷:۱۵ عصر هر شب شام خورده اند.

پس از کاوش در یافته‌های پژوهشگران آنان هم چنین خاطرنشان کردند که این گروه از رژیم غذایی حاوی کالری فشرده‌ای پیروی می‌کردند (آنان از زمان شام تا ناهار روز بعد به مدت ۱۷.۵ ساعت کالری کمی دریافت می‌کردند.

شاید جالب باشد: ورزش آسان برای افراد پرمشغله: بدون خستگی ورزش کنید

چرا شب ها نباید دیر وقت چیزی بخوریم؟

۱- چربی بیشتری در بدن انباشته می شود

تحقیقی بر روی افراد چاق نشان داد، کسانی که شب ها دیرتر غذا می خوردند، در مقایسه با آن هایی که شب ها زودتر شام می خوردند، شاخص توده ی بدنی و چربی بیشتری داشتند. این تحقیق گرچه شرکت کنندگان زیادی نداشت و در بازه ی زمانی کوتاهی انجام شده بود، اما دانشمندان معتقدند نتایج آن مکمل گروه دیگری از شواهد و مدارک است که از تأثیر زمان خوردن غذا بر وزن، هورمون ها و سوخت و ساز بدن حکایت دارند.

همچنین بخوانید: رژیم لاغری با خوردن: 15 غذایی که برای لاغری باید بخورید!

۲- دچار سوزش معده می شوید

اگر تا به حال برایتان پیش آمده که اواخر شب غذای خیلی تند یا خیلی سنگینی خورده باشید، احتمالاً سوزش معده را هم تجربه کرده اید، همان درد سوزش داری که در قفسه ی سینه احساس می شود و گاهی با احساس یک مزه ی تلخ یا اسیدی در دهان همراه است. این اتفاق زمانی می افتد که اسید معده وارد مری می شود و این مسأله باعث به وجود آمدن مشکلی به نام رفلاکس اسید معده می شود. تقریباً از هر ۵ نفر، یکی به بیماری بازگشت اسید به مری دچار است که نوع بلند مدت تری از رفلاکس اسید معده به شمار می رود و به مرور می تواند منجر به مشکلات خطرناکی شود.

کسانی که سابقه ی این بیماری را دارند، باید از خوردن غذا نزدیک به زمان خواب پرهیز کنند.

خوردن مواد غذایی گازدار یا سریع غذا خوردن هم می تواند باعث تجمع هوا و احساس ناراحتی در معده شود.

شاید جالب باشد: 8 غذای غنی از ید برای بهبود سلامت غده تیروئید

۳- فشار خون تان بالا می رود

دیر غذا خوردن می تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود، به ویژه در کسانی که خود مشکل فشار خون بالا را دارند. تحقیقی بر روی ۷۰۰ نفر نشان داد، کسانی که ظرف ۲ ساعت قبل از خواب غذا می خوردند، در مقایسه با کسانی که قبل از خواب هیچ غذایی نمی خوردند، فشار خون بالاتری داشتند. به گفته ی این محققان، دیر غذا خوردن بیشتر از مصرف غذاهای نمک دار، باعث افزایش فشار خون شرکت کنندگان شده بود. این در حالی است که ماده ی سدیم را مهم ترین عامل بالا رفتن فشار خون می دانند.

به گمان پژوهشگران، وقتی دیر غذا می خوریم، بدن هوشیار می ماند، در نتیجه، هورمون های استرس بیشتری مثل آدرنالین تولید می کند و همین مسأله باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

۴- خواب تان مختل می شود

کیفیت خواب، نقش مهمی در شادی، سلامتی و تمرکز ما در طی روز دارد. اما اگر شب ها دیر غذا بخورید، این مسأله باعث می شود به راحتی به خواب نروید و دائماً در رختخواب غلت بزنید. غذایی که می خوریم گاهی واقعاً می تواند مزاحم خواب ما شود. مواد غذایی کافئین دار، از قهوه و چای گرفته تا نوشابه و شکلات تلخ، می توانند باعث هوشیار ماندن ما شوند. به علاوه، تنقلاتی که چربی یا قند زیادی دارند هم می توانند دقیقاً زمانی که باید به خواب بروید، انرژی تان را زیاد کنند.

اگر از مشکل سوزش معده هم رنج می برید که مشکل تان دو چندان است. تحقیقی بر روی ۱۰۰۰ شرکت کننده نشان داد، از میان کسانی که دست کم یک روز در هفته دچار سوزش معده می شدند، ۶۳ درصد آن ها اظهار کرده بودند که این مسأله تأثیر منفی روی خواب آن ها داشته و ۴۰ درصد دیگر هم بیان کرده بودند که این مشکل باعث از بین رفتن تمرکز آن ها طی روز می شد.

۵- به غذا خوردن احساسی سوق پیدا می کنید

حقیقت آن است که بیشتر ما قبل از خواب، هوس خوردن سبزیجات به سرمان نمی زند، بلکه هوس خوراکی های شیرین را می کنیم، به ویژه اگر روز سختی را گذرانده باشیم.

در اغلب موارد، از سر احساس یا عادت است که شب ها دیروقت سراغ خوراکی های یخچال می رویم. اگر همیشه بعد از شام، شکلات یا شیرینی می خورید، این احتمال هم وجود دارد که دلتان بخواهد قبل از خواب هم چند گاز بستنی بخورید، در حالی که این اصلاً روش سالمی برای به پایان رساندن روز نیست. اگر احتیاج به چیزی دارید که هوس تان را از بین ببرد، مواد غذایی طبیعی تر، سالم تر و کم کالری تری را انتخاب کنید که قندهای افزودنی نداشته باشند.

۶- خودتان را عادت می دهید با بی توجهی غذا بخورید

شب ها وقتی محو تماشای تلویزیون می شویم، به راحتی ممکن است بدون اینکه متوجه باشیم یک کاسه ی بزرگ چیپس یا شیرینی را تمام کنیم. اگر می خواهید هنگام تماشای فیلم و سریال مورد علاقه تان چیزی بخورید، انتخاب های سالم تری داشته باشید (مثل میوه یا ترکیب ماست و میوه). علاوه بر این، قبل از آنکه پای تلویزیون بنشینید، حتماً مقدار مشخصی از خوراکی ای که قصد خوردنش را دارید جداگانه در ظرف بگذارید تا مبادا وقتی حواس تان نیست همه ی آن را بخورید.

۷- به دندان هایتان صدمه می زنید

اگر شب بعد از شستن دندان هایتان، خوراکی دیگری بخورید، این کار همه ی تلاش هایتان را برای مراقبت از دندان هایتان از بین می برد. اگر خوراکی چسبناکی، مثل میوه های خشک یا پاستیل، خورده باشید، این مسأله می تواند به دندان های شما صدمه ی بیشتری بزند، چون این نوع مواد غذایی، بیشتر روی دندان ها باقی می مانند. اگر قبل از خواب چیزی خوردید، حتماً دندان هایتان را با دقت بشویید، از نخ دندان استفاده کنید و دهان خود را به خوبی آب بکشید.

مطالبی که دیگران در حال دیدن هستند:

خستگی بهاری و راههای خلاص شدن از آن چیست؟

گیاه جوان کننده که پیری را به تعویق می اندازد: کشف جدید پژوهشگران دانشگاه بالتیک

شین اسپلینت چیست؟ اگر بعد از ورزش‌های هوازی دچار درد ساق پا می شوید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − نه =

دکمه بازگشت به بالا