;
سبک زندگیآشپزی

یک راه سالم برای خوردن برنجی که هر روز می خورید

پخت برنج به روشی سالم: این روشی است که قند خون را کمتر افزایش می دهد و مواد مفید بیشتری در روده ایجاد می کند.

یک راه سالم برای خوردن برنجی که هر روز می خورید وجود دارد. با بخش سبک زندگی از مجله گفتنی همراه باشید.

 

رایج ترین ماده در برنج چیست؟

 

این یک «کربوهیدرات» است که بسیاری از مردم قبلاً با آن آشنا هستند. کربوهیدرات های موجود در برنج پلی ساکاریدهایی هستند که در آنها مولکول های گلوکز به روش های مختلف گسترش می یابند و نشاسته یا نشاسته نامیده می شوند. بدن ما دارای آنزیم های گوارشی برای تجزیه این “نشاسته” به گلوکز است که در روده کوچک جذب شده و از طریق خون حرکت می کند.

حتما ببینید: سینه مرغ رژیمی: اگر ورزشکار هستید یا می خواهید لاغر کنید حتما امتحان کنید

کربوهیدرات هایی که به راحتی توسط آنزیم های گوارشی تجزیه می شوند سریعتر در روده کوچک جذب می شوند و قند خون سریعتر افزایش می یابد. کربوهیدرات‌هایی که به سرعت تجزیه و جذب می‌شوند، برای کسانی که گرسنه و گرسنه هستند بسیار مؤثر هستند، اما برای افراد مدرنی که در عصر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و چاقی زندگی می‌کنند، چندان خوشایند نیستند.

بنابراین، امروز در وبسایت گفتنی، می خواهیم شما را با روشی هوشمندانه برای خوردن برنج آشنا کنیم. این روشی است که “قند خون را کمتر افزایش می دهد و مواد مفید بیشتری در روده ایجاد می کند” در حالی که هر روز همان برنج را می خورید. کلید در “نشاسته مقاوم” نهفته است. قبل از این که به این موضوع بپردازیم که نشاسته مقاوم چیست، بیایید با چگونگی تأثیر موضوع این مقاله بر سلامت ما شروع کنیم.

همچنین بخوانید: طرز تهیه شیربرنج چربی سوز: غذای شیرین و سالمی که لاغرتان می کند

مهم است که بدانید چه جنبه هایی از سبک زندگی را برای سلامت خود تغییر می دهید یا در حال بهبود هستید. این به این دلیل است که اگر در میان سیل اطلاعات پراکنده قرار گرفتید که برای بدن شما مفید است، دچار سردر گمی نشوید. حفظ «پاسخ ایمنی سالم» برای «بدن سالم» و کنترل «التهاب روده» برای یک پاسخ ایمنی سالم ضروری است. به همین دلیل بر قطع آرد گندم و مصرف فیبرهای محلول مانند پیاز سبز، هویج و قارچ برای کاهش التهاب روده تاکید می شود.

پخت برنج به روشی سالم

نشاسته مقاوم ماده ای است که می تواند به کاهش التهاب روده و حفظ سلامت روده کمک کند.

‘نشاسته مقاوم’ یکی از انواع ‘نشاسته’ است. اما چرا کلمه “مقاومت” در نام است؟ این به این دلیل است که در برابر “هضم” مقاومت می کند. نشاسته مقاوم به راحتی توسط آنزیم های گوارشی در بدن ما تجزیه نمی شود. بنابراین، نشاسته مقاوم بدون هضم به روده کوچک حرکت می کند و یک ویژگی منحصر به فرد دارد که تنها زمانی که به روده بزرگ برسد توسط انتروباکتریاسه ها هضم می شود.

 نشاسته مقاوم چگونه بر بدن ما تأثیر می‌گذارد؟

هنگامی که باکتری های روده بزرگ «نشاسته مقاوم» را متابولیزه می کنند، ماده مهمی به نام «اسید چرب با زنجیره کوتاه» ایجاد می کند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه متابولیت های باکتری های روده هستند که در مقاله قبل به آنها اشاره کردم. مطالعات همچنین گزارش داده اند که با کاهش التهاب روده، مانعی قوی دارد و خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد. علاوه بر این، نشاسته مقاوم در روده کوچک جذب نمی شود و در نتیجه سطح قند خون کاهش می یابد. می توان گفت جذب نشاسته را در روده کوچک کاهش می دهد، قند خون را پایین می آورد و همچنین اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می سازد که در روده بسیار مفید است.

پخت برنج به روشی سالم

 چگونه می توانیم مقدار نشاسته مقاوم را افزایش دهیم؟ هنگام پختن برنج فقط باید یک مرحله اضافه کنید. روش نیز ساده است. پس از پختن برنج به روش معمول، آن را به مدت 12 تا 24 ساعت قبل از مصرف در یخچال قرار دهید. واقعا به همین سادگی نیست؟ دانستن اصل پشت آن حتی جالب تر است.

به برنج فکر کن برنج خام بسیار سفت است. در این زمان، نشاسته موجود در برنج به شدت انباشته می شود. برنج خام حتی زمانی که جویده شود به سختی طعم شیرینی دارد. این به این دلیل است که نشاسته به شدت آگلومره است و به سختی توسط آنزیم های گوارشی در بزاق به گلوکز تجزیه می شود. پس بیایید بعد از خیساندن برنج در آب و اعمال دما و فشار برای پخت آن فکر کنیم. در این زمان به قدری نرم شده است که حتی اگر کمی آن را بجوید می توانید شیرینی آن را احساس کنید. نشاسته برنج که محکم بسته شده بود با آب و حرارت شل می شود و به راحتی به گلوکز تجزیه می شود. یعنی ساختار نشاسته برنج به شکلی تغییر کرده است که به راحتی توسط آنزیم های گوارشی تجزیه می شود.

همچنین بخوانید: انواع کیک های خوشمزه خانگی را بشناسید

پخت برنج به روشی سالم

راهی برای تغییر نشاسته شل وجود دارد تا دوباره سفت شود و به راحتی توسط آنزیم های گوارشی تجزیه نشود. این فرآیندی است که به آن «عقب‌نشینی» می‌گویند. به مدت 12 تا 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری می شود. بر خلاف برنج تازه پخته شده، دانه های برنج سرد دوباره سفت می شوند. در طول نگهداری در یخچال، نشاسته موجود در برنج به کریستال هایی با ساختار جدید تبدیل می شود.

البته همه نشاسته های موجود در برنج به نشاسته مقاوم تبدیل نمی شوند. می‌بینید که حتی اگر برنج سرد را گرم کنید، طعم شیرین‌تری نسبت به برنج خام دارد. با این حال، مقدار نشاسته مقاوم موجود در برنج به وضوح در مقایسه با برنج تازه پخته شده افزایش یافته است. به همین دلیل، می توانید نوع بسیار سالم تری از برنج بخورید.

پسرفت نشاسته:

فرآیندی که طی آن نشاسته در برنج با گرما و فشار تغییر می کند.

در این مرحله، برخی ممکن است بپرسند، “آیا می گویید می خواهید برنج بی کیفیت سرد بخورید؟” خوشبختانه این طور نیست. برنجی که 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شده است را می توان در مایکروفر گرم کرد و خورد. این به این دلیل است که نشاسته مقاوم متبلور کمتر تحت تأثیر فرآیند گرمایش ساده قرار می گیرد. برخی از مردم می پرسند، “در مورد قرار دادن برنج در فریزر چطور؟” فرآیند تبلور مجدد نیازمند حرکت مولکول های نشاسته برای تشکیل کریستال است. به عبارت دیگر وقتی آب اطراف نشاسته یخ می زند، حرکت مولکول های نشاسته غیرممکن می شود. نکته اصلی این است که آن را در دمای یخچال 4 درجه سانتیگراد به مدت 12 تا 24 ساعت نگهداری کنید (هر چه زمان طولانی تر باشد، نشاسته مقاوم تر است).

پس از مطالعه این مقاله، هنگام خوردن برنج، امیدوارم دانه های برنج را در دهان خود محکم بجوید و مزه آن را بچشید. هرچه بیشتر بجوید، برنج شیرین‌تر می‌شود و می‌گویید: «آه! نشاسته توسط آنزیم های گوارشی تجزیه می شود و به گلوکز تبدیل می شود که شیرین است. و وقتی برنج سرد را گرم کردید، این روش را از این به بعد امتحان کنید. آن وقت قطعا می توانید تفاوت را احساس کنید. من به شدت توصیه می کنم «برنج نشاسته ای مقاوم» درست کنید، که برخی از کربوهیدرات های موجود در برنج را برای باکتری های روده ما به ارمغان می آورد.

مطالب مرتبط:

طرز تهیه مانتی ترکیه: غذایی که عاشق آن می شوید!

غذاهای معروف هندی که شهرت جهانی دارند

طرز پخت ماهی قزل آلا+چگونه ماهی قزل آلا را سرخ کنیم؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا