;
فرهنگ و هنرهنرمندان

بیوگرافی فرزانه کابلی و آموزش رقاصی در آمریکا + عکس

بیوگرافی فرزانه کابلی در نقش مادر علی کوچولو یکی از خاطره انگیزترین قسمت های کودکی بچه های دهه شصت است. تغییر چهره مادر علی کوچولو را بعد از 25 سال ببینید. در بخش فرهنگ و هنر از سری مطالب هنرمندان بیوگرافی فرزانه کابلی بازیگر نقش مادر علی کوچولو و تصاویری جدید از او و همسرش را مشاهده کنید. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: پسر بانو جانگ در سن 28 سالگی + عکس و بیوگرافی

بیوگرافی فرزانه کابلی

بیوگرافی فرزانه کابلی (زاده ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۸ در تهران) بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران است. هادی مرزبان بازیگر و کارگردان تئاتر، همسر اوست و علی‌اصغر گرمسیری بازیگر قدیمی تئاتر و سینما، دایی وی بود.

فرزانه کابلی و شوهرش

فرزانه کابلی 7

این هم جالبه: ثروتمندترین بازیگران معروف ایرانی را می شناسید؟ معرفی 9 نفر اول

خانواده فرزانه کابلی

در ابتدای بیوگرافی فرزانه کابلی باید گفت که او متولد ۱۳۲۸ در تهران است. پدر و مادرش هر دو نوازنده بودند. از کودکی همواره علاقه زیادی به رقص و بازیگری نشان می‌داد و در مدرسه هم این فعالیت‌ها را دنبال کرد. او دوره باله در وزارت فرهنگ و هنر گذراند. همچنین در دوران دبیرستان به مدت ۴ سال قهرمان پرش ارتفاع دورهٔ اول دبیرستانهای تهران شد.

فرزانه کابلی5

رقص و فرزانه کابلی

کابلی در هنرستان ملی فولکلور ایران گرایش رقص‌های ملی و محلی خواند و بسیاری از رقص‌های ایران را آنجا آموخت و اجرا کرد. در طول این دوره و مدت‌ها پس از آن برای طرفداران هنر در ایران و کشورهای دیگر رقص‌های محلی و سنتی ایرانی چون «تربت جام»، «کردی»، «بجنوردی»، «کهگیلویه و بویراحمد»، «آذری»، «بلوچی»، «سیستانی»، «ترکمن»، «گیلانی»، «مازندرانی»، «شوشتری» و همچنین رقص‌های کلاسیکی چون «هفت‌پیکر» «نظامی»، «چهل‌ستون» و «ضرب و زنگوله» را اجرا کرد. وی همچنین جز گروه پنج نفره رقص‌های محلی بود که برای که برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله انتخاب شد و در آن جشن در مقابل پادشاهان و رؤسای کشورهای مدعو سولو (تک نفره) رقصید.

خانم کابلی از شاگردان رابرت دووارن رقصنده بلژیکی بریتانیایی است که بیش از ۱۱ سال در ایران زندگی کرد و رقص‌های محلی ایران گرد آورد. مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ وقت، فرزانه کابلی را ستاره رقص‌های محلی ایران نامید. او از جمله رقصندگانی بود که بر صحنه تالار نوساز رودکی رقصید.

تصاویر فرزانه کابلی

فرزانه کابلی3 فرزانه کابلی2 فرزانه کابلی1 فرزانه کابلی4

فرزانه کابلی 6

فرزانه کابلی و شروع تئاتر و سینما

پس از انقلاب ایران، فرزانه کابلی فعالیت‌هایش را در سینما و تئاتر آغاز کرد. وی که در سال ۱۳۴۶ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمده بود، در سال ۱۳۵۷ به استخدام ادارهٔ تئاتر درآمد. اولین نمایش تئاتر وی «همه پسران من» اثر آرتور میلر به کارگردانی اکبر زنجان‌پور بود. اولین حضور تلویزیونی وی «ستارخان» به کارگردانی جهانگیر الماسی بود.

فرزانه کابلی 8
بیوگرافی فرزانه کابلی

او در این نمایش با بازیگرانی چون خسرو شکیبایی، هادی مرزبان و ثریا قاسمی همبازی بود. فعالیت سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۳ با فیلم صاعقه به کارگردانی ضیاءالدین دری آغاز کرد. دومین بازی وی در یک فیلم سینمایی مربوط به فیلم تنوره دیو به کارگردانی داریوش عیاری بود. وی در اواسط دهه ۶۰ در سریال علی کوچولو به کارگردانی امیر حسین قهرایی که از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد در نقش مادر علی کوچولو ظاهر شد.

کابلی علاوه بر بازی در تئاتر و سینما و طراحی رقص به اجرای رقص‌هایی هم تنها برای تماشاگران زن پرداخت. انتشار فیلمی از یکی از کلاسهای رقص وی در سال ۱۳۷۴ زمینه کناره‌گیری او از عرصه هنر شد و وی از همان زمان به مدت چندسالی به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا به آموزش مدرن رقص پرداخت.

نوشته های مشابه

32 دیدگاه

  1. مادر علی کوچولو موچولو 😄😜 چشمان روشن. به قول معروف. اگر هوس رقص کردی پره بیا وسط حکایت خانم بازیگر علی کوچولو موچولو 😄😂 لامصب.

  2. خانم فرزانه کابلی کمدی نیست با هفتاد و دو سال به خجالت داره والله بالله

  3. از بابا و ننه مطرب چه توقع‌ایه: غیر از بچه رقاص
    جناب مرزبان هم کلاهش رو بذاره بالاتر

  4. همیشه میگفتم این خانمه دیگه پیداش نیست، نگو که بنده خدارو فراری دادن، یادش بخیر، کاشکی الانم پخشش کنن تا پسر ۱۳ساله ام هم ببینه ، چون همیشه تعریف این برنامه رو برا پسرم میکنم

  5. ما رو باش فکر میکردیم شوهرش رفته به جبهه خدا به همراش. چقدر براش دعا کردیم که بابای علی کوچولو شهید نشه. بعد طرف داشته تو آمریکا میرقصیده. ولی واقعا رقص باعث شده اینقدر جوون بمونه. ماشاالله

  6. دمش گرم واقعا حیف این هنرمند که میتونست قسمتی از فرهنگ اصیل ایرانی رو بدنیا نشون بده رفته و در گوشه‌ای نون و ماستش میخوره، رقصهای محلی کردی و لری از اصیل ترین رقص های جهان است، کشورهای دیگه دنبال درست کردن فرهنگ و تمدن برای خودشون هستن حکومت ما در حال نابودی فرهنگ ایرانی است

  7. بدترین حالت زن رقاصی کردن آن زن برای مردان نامحرم و در زبان بی دینان رقاصی کردن برای مردان بیگانه است تنفر آور است و چنین خانواده‌های از رقصان آینده خوشی ندارم گمراه کننده و احساسات برانگیز است و در دین خدا گناه کبیره است

  8. خیلی خوبه سر کار خانم کابلی،ماشاله،از 72,سال پیش هم جوانتره،.خوب خیلی خوب.

  9. اینجور سلبریتیها خانوادگی ولنگار هستند . به محض اینکه به وسیله بازیگری یه کمی معروف میشن سریع جزب دنیای بی بندوباری شیطان بزرگ آمریکا می‌شوند.
    باشه اینجور وطن فروش‌های ولنگاری مال دنیای مادی‌گرای غرب وحشی و وطن دوستهای ایرانی مال ما .
    مرگ بر شیطان بزرگ امریکا

  10. گرچه دوران نوجوانی و جوانی هم فرد موفقی در رقص و… بوده هم خوش سیما، اما نباید بعنوان بازیگر علی کوچولو انتخابش میکردند، ضمناً الان دیگه چهره اش حرفی برای گفتن نداره!

  11. رقاصه چیه! ( با ه تأنیث که شبیه ه تحقیر به نظر میاد) یک کلمه تحقیر آمیز مثل مطرب برای نوازنده! انگار که عربی میرقصه! رقص باله خودش هنره !

  12. شما نباید از کلمه رقاصه استفاده میکردین، بشین و بفرما یه عمل رو نشون میده ، بهتر بود از از عنوان مربی رقص استفاده میشد، هر چی باشه اون یه هنرمنده و رقص یه هنر

  13. به من و شما چه مربوط؟؟؟ دوست داشته رقاص بشه؟ فضولیش به هیچ آدم فضول، بدبخت، بی همه چیز نیومده! به اعمال شخصی مردم کار نداشته باشید. فرهنگ فضولی و دخالت بیجا در کار مردم را فرهنگ عمومی نکنید!

  14. دیدگاه من فقط پنجره ای ایست که در یک چشم انداز ایجاد شده ،اما در دو روزگار متفاوت قدیم و جدید،
    که ما ایرانی ها هرموقع می‌خواهیم نگاهی مختصر به آینده خودمون بندازیم، مجبوریم برگردیم و به همون روزگار قدیم نگاه کنیم که جلوه ای از آینده مون بود.

  15. ظاهر رو جون نگهداشتن، درون رو میخوان چیکار کنن، تموم میشه رقص و وشادی، غم و تنهایی همه اینها تموم میشه وقتی موقع مرگ شد آدم خودش میدونه چه چیزی واسه اون دنیا آماده کرده، هر آدمی چه بی دینش چه بادینش خیلی چیزها رو خواهد فهمید اما دیگه خیلی دیره

  16. چی شد چی شد کی مرد و کی رفت اون دنیا وچی موند وچی چی شد وچی نشد عامو آخه این قروقاطی بافی رو با کدوم فلسفه آموختی که شدی اینی که همه شنیدنت و دانستن چنینی ای… وای برتو ای ابر مرد تونل مرگ….

  17. طرف گذاشته رفته چرا ولش نمی‌کنین ،یکی میگه چقدر زشته ، یکی نیست بگه مردک مگه میخوای بگیریش ، یکی میگه اون دنیا میخواد چیکار کنه، یکی نیست بگه مردک مگه میخوان طرف رو تو قبر تو بزارن، خدا رحمان و رحیمه، خودش می‌دونه با بنده هاش چیکار کنه ، بعد از کجا میدونید که طرف جهنمی هست و تو میری بهشت، تو غره بدان مشو که می مینخوری ، صد لقمه خوری که می غلام است آن را

  18. خدا به داد همه ی ما برسه، با چه کوله باری قراره دنیارو به مقصد آخرت ترک کنیم؟ اون دنیا شوخی نیست چه باورش کنی چه باورش نکنی وجود داره پس خودتونو آماده کنید با کوله بار غنی و سنگین……

  19. چقدر آدم روانی در جامعه وجود داره و این باعث نهایت تاسف هست
    تا خودمون به همدیگه رحم نکنیم چه دلیلی داره خدا به ما رحم کنه
    یکم انسان باشیم
    هر کسی موظف هست خودش را بهتر کنه قبل از انتقاد به دیگران

  20. هنرمند خوبی بود و نقش خودش را در داستان علی کوچولو به خوبی بازی کرد.

    اینقدر انعطاف در باورهای ذهنی خودش داشت که حتی اگر نقدی هم داشته باشیم نمی توانیم زیبایی نقش مادرانه و همسرانه اش را ندیده بگیریم.

    ما و شما چقدر شکیبایی داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + نه =

دکمه بازگشت به بالا