;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

فوری ترین روش های درمان نفخ شکم!

درمان نفخ شکم: نفخ شکم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند مصرف بیش‌ازحد غذاهای چرب و سنگین، مشکلات گوارشی، حساسیت به مواد غذایی خاص یا عفونت روده باشد. درمان نفخ شکم یک موضوع بسیار مهم است که رسیدگی نکردن به آن بر کیفیت زندگی، عملکرد گوارش و سلامت عمومی بدن تأثیر می‌گذارد.

داشتن باد معده یا نفخ شکم همیشه خطرناک و نگران‌کننده نیست؛ اما شناسایی عوامل خطر و دانستن روش‌های درمان آن به شما کمک می‌کند تا نفخ شکم را به‌راحتی در خانه درمان کنید.

با مطلب درمان نفخ شکم و یک درمان خانگی از بخش سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

این هم مفیده: تاثیر خاکشیر بر بهبود عملکرد کبد + تایید علمی و روش مصرف اصولی

نفخ شکم چیست؟

نفخ فرآیندی بیولوژیکی است که ناشی از تجمع گاز در معده و روده است و موجب ایجاد دل درد و ناراحتی‌های شکمی می‌شود.

علت نفخ شکم یا نفخ معده چیست؟

همه‌ی ما می‌دانیم نفخ شکم اغلب اوقات بعد از غذا خوردن ایجاد می‌شود. به همین دلیل سوال خیلی از افرادی که دچار مشکلات گوارشی و نفخ هستند این است که علت نفخ شکم بعد از غذا خوردن چیست؟ یا نفخ معده نشانه چیست؟

واقعیت این است که با خوردن غذا و مایعات به طور طبیعی مقداری گاز وارد معده می‌شود. از طرف دیگر در اثر هضم شدن غذا، گاز داخل دستگاه گوارش تجمع پیدا می‌کند. گازی که داخل سیستم گوارش تولید می‌شود نیتروژن و اکسیژن است، اما در اثر هضم غذا گاز به صورت هیدروژن، متان و دی‌اکسید کربن آزاد می‌شود.

بخشی از این گاز به صورت آروغ زدن از بدن خارج می‌شود و بخش دیگر آن از دستگاه گوارش دفع می‌شود. دفع گاز بین ۱۵ تا ۲۰مرتبه در شبانه روز طبیعی است؛ اما اگر فردی بیش از این دفع گاز از روده داشته باشد یا دردهای شکمی را احساس کند یا اینکه همراه دفع گاز از بوی نامطبوع آن شکایت داشته باشد، دچار نفخ شکم شده است. موارد زیر عواملی هستند که موجب بروز نفخ معده می‌شوند.

این هم مفیده: راهکارهای معجزه آسا برای درمان واریس پا

درمان نفخ شکم 1

در ادامه به علت های بروز نفخ شکم می پردازیم:

1. مصرف غذاهای که هضم‌شان معده را دچار چالش می‌کند

لبنیات، غذاهای چرب و سنگین، غذاهای حاوی فیبر بالا و مواد غذایی گازدار مانند نوشیدنی‌های گازدار و نان سفید می‌توانند باعث نفخ معده و شکم شوند.

2. بلعیدن هوا

انسان‌ها به هنگام صحبت کردن، غذا خوردن، استنشاق سیگار، نوشیدن آب و مایعات، مسواک زدن یا خوابیدن به علت تنفس از طریق دهان مقدار زیادی هوا را وارد معده می‌کنند که خود نقش مهمی در ایجاد باد شکم دارد.

3. استرس

استرس عملکرد عضلات گوارشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث نفخ معده و شکم می‌شود.

4. اختلالات گوارشی

برخی مشکلات گوارشی مانند عفونت معده و روده، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، آب‌سوزی و آنتریت عاملی برای ایجاد باد معده و نفخ شکم هستند.

سرعت بالا در خوردن و آشامیدن: اگر بعد از غذا خوردن دچار نفخ شکم می‌شوید باید به نحوه و سرعت غذا خوردن خود توجه کنید. سریع غذا خوردن، معده را دچار مشکل می‌کند و چون برای هضم غذای دریافتی دچار مشکل می‌شود گاز و مواد غذایی در معده تجمع پیدا خواهد کرد.

5. تغییرات هورمونی و قاعدگی

تغییر در سطح هورمون‌های بدن عوارضی را به همراه دارد که یکی از آن‌ها نفخ شکم است. عموماً خانم‌ها در دوران قاعدگی باد معده را تجربه می‌کنند.

عوامل دیگر: عوامل دیگری نیز موجب نفخ معده خواهند شد. مانند: نحوه نادرست غذا خوردن، مصرف برخی داروها، وجود حساسیت و آلرژی به برخی مواد غذایی و عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش که خود را با بروز باد شکم نمایان می‌کنند.

این هم مفیده: برای جلوگیری از یائسگی زودرس چه بخوریم چه نخوریم؟

روش های موثر در درمان نفخ شکم

در ادامه درمان نفخ شکم به یک سری نکات و راهکارها می پردازیم که با انجام شان مشکل نفخ شکم شما درمان خواهد شد.

1. خوردن غذا پشت میز

از این به بعد غذا را آهسته بخورید و کامل بجوید اگر شما بعد از غذا خوردن بلافاصله دراز بکشید،اجازه میدهید تا گاز هوا به درون شکم شما برود و این کاملا مضر میباشد.در حالت ایده آل ،شما باید مستقیم و صاف ترجیحا پای میز بنشینید.و وسط غذایتان نوشیدنی مصرف نکنید.که اگر این اتفاق بیفتد باعث افزایش مصرف هوا میشود و خطر ابتلا به گاز را نیز افزایش میدهد.و در صورتی که هوای بیش از حد را فرو ببرید،گاز درون بدن شما افزایش می یابد و به سمت پایین ،یعنی شکم شما میرود و باعث نفخ معده و شکم می شود.

2. مصرف سبزی جات

مانند ،مارچوبه و کرفس در طول روز ،از گزینه های عالی برای نگهداشتن شکم شما در وضیعت نرمال می باشند.

3. شکم خود را ماساژ دهید

مامان ها میدانند که وقتی شکم کودک درد گرفت آن را ماساژ دهند گاهی اوقات نفخ کردن ،ممکن است به دلیل یبوست یا رشد بیش از حد باکتری در روده ایجاد شود پس بنابراین آن را به آرامی ماساژ دهید تا شروع به حرکت کند وبهبود یابد.

یک متخصص جراحی در مرکز پزشکی دایکوسن در بوستان میگوید؛ماساژ شما باعث حرکت کردن در دستگاه گوارش شما میشود.کنار کولون خود را نیز فشار دهید،از سمت راست شکمتان به قسمت معده تان بروید و سپس مجددا برعکس از سمت چپ شکمتان به قسمت معدتان بروید.

4. اجتناب از مصرف ویتامین ها قبل از خواب

مصرف ویتامین ها، باعث تقویت سلامت شما می شود. بعضی از مکمل های ویتامین ،به علت وجود مواد معدنی خاص ،باعث افزایش ورم شکم می شود. ویرجینیا ،متخصص گوارش میگوید:؛برخی از مکمل های ویتامین دارای الکل های شکر غیر قابل جذب هستند. مانند:شربت های سوربیتول و زیسیتول .

اینها غیر قابل هضم هستند.به این خاطر که بدن ما دچار مشکل در هضم الکل های قندی ،مواد افزودنی ،پر کننده های موجود در برخی مکمل ها است.و باعث میشود که باکتری ها گاز تولید کنند خیلی بهتر است که ویتامین ها و مواد معدنی خود را از منابع طبیعی با خوردن یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید.

5. تمرینات قبل از خوابتان کم است

انجام حرکات ورزشی سبک قبل از خواب میتواند دلیلی برای حرکات مواد در طول شب و همچنین تسکین دهنده نفخ شکم در طول روز باشد.پیاده روی و یا انجام تمرینات ورزشی 15 دقیقه پس از خوردن باعث افزایش حرکت شما میشود و دستگاه گوارش را به حرکت در می آورد تا در صورت داشتن احساس نفخ به شما کمک کند.یک مطالعه بسیار دقیق و کوچک نشان داده است که انجام 15 دقیقه دوچرخه سواری به هضم و گوارش کمک میکند.و احساس نفخ آنها کمتر از زمانی است که به مدت 3 دقیقه در بین ورزش استراحت میکند.

6. رنگ کردن کتاب رنگ آمیزی بزرگسالان

استرس در مورد آینده کار و یا مصاحبه شغلی میتواند تاثیر واقعی بر روی خلق و خوی شما،مو،پوست،قلب،وزن،و حتی شکم شما بگذارد ، روده شما به شدت در برابر استرس آسیب پذیر است که کوچکترین تغییرات حرکتی ،میتواند روده های شما را بهم ریزد و شما دچار نفخ شوید و احساس ناراحتی در معده داشته باشید.نیم ساعت قبل از خواب برای دفع افکار منفی و دور شدن از هرگونه نگرانی،این جور کتاب های رنگ آمیزی را رنگ کنید.

7. برای خواب آماده شوید

نوشیدنی های گاز دار از بزرگترین مجرمان برای نفخ شناخته شده اند حداقل 2 ساعت قبل از خواب برای جلوگیری از استراحت سیستم گوارش خود،از این نوشیدنی ها و مواد غذایی اجتناب کنید چون حداقل 2،3 ساعت طول میکشد،تا معده خود را خالی کند و در حالی که آنزیم های گوارشی شما ،گاز را به شکم تان میرساند.

8. نوشیدن چای نعناع

همانطور که برای خیلی چیزها مفید است،در کنارش میتواند باعث شل شدن دستگاه گوارش شود و در نهایت منجر به هضم سریع میشود و نفخ را از بین میبرد.

9. ورزش کنید

یکی از روش‌های ساده درمان باد معده انجام تمرینات ورزشی منظم و مناسب شما است. این کار عضلات دستگاه گوارش را تقویت کرده و از بروز نفخ معده و شکم می‌کاهد. استفاده از روش‌های آرامش‌بخش مثل ماساژ: ماساژ ملایم شکم، حرکات نرم و گردان شکم باعث آزاد شدن گازهای محبوس معده می‌شود و نفخ را برطرف می‌کند.

 

10. مصرف پروبیوتیک

مواد غذایی پروبیوتیک دار حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که منجر به حفظ تعادل میکروبیوم گوارش می‌شوند. اگر به دنبال شناسایی نوشیدنی یا غذا برای درمان نفخ معده هستید از غذاهای این‌چنینی مانند: ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

درمان نفخ شکم 2

روش‌های پیشگیری از نفخ

در ادامه درمان نفخ شکم با رعایت نکات زیر می توانید باعث پیشگیری از بروز نفخ معده شوید، پس سعی کنید اگر زیاد دچار نفخ شکم می شوید این موارد را در سبک زندگی خود اعمال کنید:

 

1. اصلاح رژیم غذایی

مصرف مواد غذایی سبک، کم‌چرب و پر فیبر عملکرد گوارش را بهبود بخشد.

 

2. مصرف آرامش‌بخش‌های گوارشی

خوردن زنجبیل، نعنا، رازیانه و آویشن به‌صورت چای، پودر یا تازه می‌تواند در درمان نفخ معده مؤثر باشد.

 

3. نوشیدن آب گرم

نوشیدن یک لیوان آب گرم می‌تواند به تسکین نفخ کمک و از بروز اسپاسم و گرفتگی در عضلات گوارشی جلوگیری کند.

 

4. تغییر سبک زندگی

تمرینات ورزشی منظم مانند: پیاده روی، شنا، یوگا و تمرینات تنفسی از بروز نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

 

5. مصرف مکمل آنزیم هضمی

برخی از مکمل‌ها باعث داشتن هضم و جذب آسان مواد غذایی می‌شوند؛ بنابراین مانع از نفخ معده خواهند شد. هرچند که توصیه می‌شود قبل از استفاده از هرگونه مکمل، بهتر است که با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

6. مدیریت استرس

کاهش استرس باعث بهبود عملکرد گوارش شده و نفخ معده را درمان می‌کند.

 

7. اجتناب از مصرف مواد غذایی نفخ زا

قارچ‌ها، حبوبات، آلبالو، سیب‌زمینی، برنج و نان سفید باعث ایجاد نفخ می‌شود. کاهش دادن این مواد غذایی در درمان نفخ معده مؤثر است.

 

8. محدودیت مصرف مواد غذایی کافئین دار

برخی از خوراکی‌ها همانند قهوه، چای سیاه و الکل موجب نفخ معده می‌شوند. با محدود کردن این موادغذایی یک روش ساده درمان نفخ معده را در پیش گرفته‌اید.

 

9. ممنوعیت استعمال دخانیات

اگر سیگار یا قلیان می‌کشید، مصرف آن را حتی‌الامکان محدود کنید تا به درمان نفخ شکم خود کمک کنید.

بهترین دمنوش برای نفخ معده

دمنوش‌های گیاهی در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله نفخ و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه بهترین دمنوش‌های گیاهی موثر برای نفخ را معرفی می‌کنیم.

دمنوش گلپر

برای درمان فوری نفخ معده می‌توان از دمنوش گلپر استفاده کرد. طریقه‌ی آماده کردن آن مانند چای است. پس دو قاشق پودر گلپر را داخل آب جوشیده بریزید و روی حرارت غیر مستقیم دم کنید.

دمنوش نعنا

نعنا گیاهی ضد نفخ معده است که با شل کردن عضلات معده و کاهش گرفتگی و اسپاسم روده می‌تواند برای درمان نفخ موثر باشد. همچنین در گیاه نعنا ماده‌ای ضد التهاب وجود دارد که می‌تواند ورم معده را هم درمان کند.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که به طور موثری التهاب و ورم معده را کم می‌کند و در درمان نفخ شدید شکم هم موثر است. استفاده از یک فنجان دمنوش زنجبیل به صورت روزانه می‌تواند مشکلات نفخ را کاهش دهد.

 

این مطالب هم جالبن:

خواص شگفت انگیز خرما برای آقایان!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا