;
سلامتبیماری ها

چرا زخم های افراد دیابتی به سرعت خوب نمی شود؟

زخم های معمولی حدود دو هفته طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابند، اما این مورد برای افراد مبتلا به دیابت صدق نمی کند. ترمیم زخم برای بیماران دیابتی نیازمند یک فرآیند حیاتی بسیار آهسته است که در طی آن زخم اگر دائماً تمیز نشود، حتی اگر یک زخم بسیار ساده باشد، از عفونت یا چرک عبور می کند! ما در بخش سلامت از مجله گفتنی به شما خواهیم گفت چرا زخم های دیابتی به آهستگی ترمیم می شوند و نکاتی را برای کمک به بهبود سریع تر زخم ها به شما آموزش می دهیم. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

چرا دیابت باعث آهسته ترمیم شدن زخم می شود؟

این مطلب را هم بخوانید: 4 سبزی مفید برای دیابتی ها که باید امتحان کنید

دیابت و زخم ها-چرا دیابت باعث کندی ترمیم زخم می شود

ابتلا به دیابت لزوماً به این معنی نیست که زخم ها به راحتی بهبود نمی یابند، زیرا عوامل خاصی وجود دارند که احتمال بروز مشکلات بهبودی را افزایش می دهند. مهمترین این عوامل عبارتند از:

1. سطح قند خون بالا

اگر دیابت دارید، بدن شما نمی داند چگونه به تنهایی قند خون خود را به طور موثر کنترل کند. چنان چه سطح قند خون شما به طور مداوم بالا باشد، می تواند منجر به مشکلاتی در گردش خون، اعصاب و سیستم ایمنی شما شود که همه این ها می تواند مانع از بهبود خوب زخم شود.

حتما امتحان کنید: با این خوراکی ها سریعا لاغر می شوید! تا حالا روغن نارگیل خوردی؟

2. گردش خون ضعیف

اگر گردش خون ضعیفی دارید، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا زخم ها خوب شوند. این به این دلیل است که رسیدن خون به محل زخم برای مبارزه با عفونت و کمک به فرآیند بازسازی دشوار است. یکی از دلایل گردش خون ضعیف، غلیظ شدن خون به دلیل سطوح بالای گلوکز است که فشار خون را برای قلب دشوارتر می‌کند.

3. دیابت نورودژنراتیو

افراد مبتلا به دیابت گاهی اوقات دچار نوروپاتی می شوند، وضعیتی که بر اعصاب تأثیر می گذارد و می تواند منجر به از دست دادن حس شود. در نوروپاتی دیابتی، سطح قند خون به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی است و در دست و پا شایع تر است. این وضعیت شایع است. حدود 60٪ از دیابتی ها به آن مبتلا هستند و می تواند تأثیر جدی بر بهبود زخم داشته باشد.

مشکل بزرگ این است که اگر نوروپاتی دیابتی داشته باشید، ممکن است متوجه نشوید که دچار بریدگی، تاول، ناخن فرو رفته و غیره شده اید زیرا نمی توانید آن را احساس کنید، که احتمال عفونت و تبدیل شدن به زخم جدی تری را افزایش می دهد.

4. سیستم ایمنی ضعیف

برخی از شرایط پزشکی می توانند بر نحوه عملکرد سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارند. اگر دیابت دارید، سیستم ایمنی بدن شما ممکن است نتواند عفونت های پوست و زخم را کنترل کند. قند خون بالا می تواند ترکیب شیمیایی خون را به گونه ای تغییر دهد که قدرت دفاعی بدن را کاهش دهد و سیستم ایمنی را ضعیف تر کند.

قند خون بالا بر سیستم ایمنی بدن به روش های زیر تأثیر می گذارد:

تضعیف سیستم دفاعی بدن: قندهای اضافی در خون به ترکیبی به نام دی کربونیل تجزیه می شود که باعث تضعیف دفاع بدن می شود.
کاهش ایمنی ذاتی: قند خون بالا منجر به یک وضعیت پزشکی به نام گلیکاسیون می شود که زمانی رخ می دهد که مولکول قند بدون کمک آنزیم به مولکول پروتئین متصل شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، قسمت‌هایی از خون شما آن طور که باید کار نمی‌کند، که ایمنی طبیعی بدن شما را کاهش می‌دهد.
تاخیر در بهبودی: زمانی که خون غلیظ و قند خون بالا است، گلبول های سفید خون زمان بیشتری طول می کشد تا به محل زخم برسند و با عفونت مبارزه کنند، که روند بهبود را به تاخیر می اندازد.
باکتری های قوی تر: سطح بالای قند خون می تواند باکتری ها را قوی تر کند، بنابراین برای یک سیستم ایمنی ضعیف مبارزه با باکتری ها سخت تر است.

همچنین بخوانید: 5 علامت دیابت که کمتر شناخته شده: از شوره سر تا بهبود بینایی

اگر زخم دیابتی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

دیابت و زخم ها-اگر زخم دیابتی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

زخم ها با مراقبت و توجه سریع تر بهبود می یابند. اما زمانی که شما با دیابت زندگی می کنید، زخم های روزمره زمانی که برای مدت طولانی باقی می مانند، بیشتر جدی می شوند. بی توجهی به درمان زخم ها می تواند منجر به موارد زیر شود:

_زخم پای دیابتی

در صورت عدم درمان، زخم های پا می توانند به زخم هایی تبدیل شوند که اغلب به آن ها زخم پای دیابتی می گویند.

_قانقاریا

زمانی رخ می دهد که بافت های بدن می میرند. خوشبختانه، این وضعیت غیر معمول نیست. اما این چیزی است که باید مراقب آن بود، زیرا اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

قانقاریا با یک زخم عفونی شروع می شود و با گذشت زمان گسترش می یابد. اگر عفونت برای مدت طولانی درمان نشود، بافت های اطراف می توانند شروع به مردن کنند.

نکاتی برای کمک به بهبود سریع تر زخم ها در دیابت

دیابت و زخم ها-نکاتی برای کمک به بهبود سریع تر زخم ها در دیابت

1. بلافاصله زخم ها را پیدا کرده و درمان کنید

اگر زخم ها به سرعت درمان و ضد عفونی شوند، این به بهبود سریع تر آن ها کمک می کند. برای افراد مبتلا به نوروپاتی، کشف زخم های جدید می تواند دشوار باشد. بنابراین بیمار دیابتی باید اندام های خود را به خوبی معاینه کند و به خصوص بین انگشتان را چک کند.

2. پوشیدن جوراب سفید نیز می تواند کمک کننده باشد

اگر لکه قرمز یا جایی دیدید که جوراب به پوستتان چسبیده است، پای خود را بررسی کنید تا ببینید آیا زخم جدیدی دارید یا خیر.

3. زخم را تمیز نگه دارید و با پانسمان مناسب بپوشانید

زخم ها زمانی بهتر بهبود می یابند که تمیز و مرطوب باشند. بنابراین تمیز کردن و پوشاندن سریع آن ها بسیار مهم است. اگر خراش یا زخم جدیدی دارید، باید بانداژ پایه و کرم آنتی بیوتیک را به خوبی بمالید.

اما اگر زخم‌هایی دارید که عفونی هستند، دیرتر بهبود می‌یابند یا جدی‌تر هستند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا بهترین مراقبت از زخم را برای خود بیاموزید. پزشک شما احتمالاً انواع مختلفی از پانسمان‌های مراقبت از زخم دیابتی را برای محافظت از آسیب و بهبود توصیه می‌کند.

لینک های مرتبط:

گیاهان دارویی که قند خون را به سرعت کاهش می دهند…

همه چیز درباره FBS در آزمایش خون را بدانید

4 علامت بدن که مثل یک زنگ خطر است و نشان می دهد چیزی درست نیست!

خواص فوق العاده توت فرنگی: از لاغری تا درمان دیابت

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا