;
سرگرمی

داستان ضرب المثل چیزی که عوض داره، گله نداره 

داستان ضرب المثل چیزی که عوض داره، گله نداره را شنیده اید؟ در این بخش از سرگرمی قصه را برایتان شرح خواهیم داد، بنابراین تا انتهای داستان با مجله گفتنی همراه باشید.

داستان ضرب المثل چیزی که عوض داره، گله نداره:

روزی، ملانصرالدین بعد از یک روز سخت کار کردن در زمین کشاورزی به خانه آمده بود و چون خیلی خسته بود، خواست استراحت کند. ملا تازه خوابش برده بود که یکی شروع به کوبیدن درب خانه‌اش کرد. ملا از همسرش خواست تا در را باز کند.

همچنین بخوانید: حکایت ملانصرالدین و ثروت بادآورده

همسرش رفت و دید مرد همسایه که خیلی عصبانی است در منزل ایستاده سلام کرد، ولی مرد بی‌توجه به او گفت: ملانصرالدین در خانه است. زن گفت: بله تازه آمده و خوابیده. گفت: سریع صدایش کن و بگو بیاید دم در. زن که فهمید نمی‌شود اصلاً با این مرد حرف زد، به داخل خانه برگشت و به ملا گفت: خودت برو دم در با تو کار دارند. خیلی هم عصبانی است. ملا پرسید: چی شده؟ کی؟ زنش گفت: مرد همسایه است معلوم نیست چه شده این قدر عصبانی است.

ببینید: شخصیت های دیزنی در جهان امروز اگر بودند چه رنج هایی می کشیدند؟! بخش دوم

ملانصرالدین که مطمئن بود هیچ کار غلطی انجام نداده، خونسرد به در خانه رفت. مرد همسایه تا او را دید شروع به داد و فریاد کرد. که ای ملا تو چرا خوابیدی! بیا ببین سگ تو چه کار کرده؟ ملا گفت: چه کار کرده؟ مرد گفت: سگ تو پای زن مرا گاز گرفته.

شاید جالب باشد: داستان ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته

داستان ضرب المثل چیزی که عوض داره، گله نداره1

ملا گفت: من چه کمکی می‌توانم بکنم؟ سگم این کار را کرده. مرد عصبانی گفت: تو رفتی خوابیدی و سگت را رها کردی در کوچه و بیابان. ملا گفت: من که به سگم نگفتم بیاید و آسیبی به زن شما برساند. مرد باز حرف خودش را زد. ملا فهمید که نیت مرد از این داد و بیداد گرفتن پول است. به مرد گفت: کاری ندارد، برای اینکه کار سگم جبران شده باشد و تو دلت خنک شود، تو هم سگت را به خانه‌ی من بفرست تا پای زن مرا گاز بگیرد بعد خیال تو راحت شود، چیزی که عوض داره، گله نداره.

از آن‌ به‌ بعد هر وقت‌ بخواهند بگویند جواب‌ خوبی‌ خوبی‌ است‌ و جواب‌ بدی‌ بدی‌ است‌ یا هر وقت‌ بخواهند بگوید، هر کار خوب‌ و بدی‌ پاداش‌ دارد و آدم‌ باید نتیجه‌ کارش‌ را هم‌ تحمل‌ کند، می‌گویند: .چیزی‌ که‌ عوض‌ دارد، گله‌ ندارد.

معمای جالب: آزمون شناخت بلاگر دیوانه: اگر زیرکی بگو کدام بلاگر یه تخته اش کمه؟!

معنی چیزی که عوض داره گله نداره یعنی چه؟

۱- یعنی اگر به دیگران ظلمی کردی و همان ظلم را نیز در حق تو کردند نباید گله و شکایت کنی زیرا عوض آن را دریافت کرده ای.

۲- کسی از جانب شخص دیگری مورد آزار و اذیت واقع شده و پس از مدت ها، شرایط طوری میشود که شخص اذیت شده فرصت را مناسب می بیند که جبران کند! به همین دلیل او نیز کسی را که قبلا اذیتش می کرده اذیت می کند. درواقع جزای عمل او را به او نشان میدهد و او حق هیچ گله ای ندارد.

شاید جالب باشد: حقایق عجیب درباره فنلاند: چرا این کشور بهشت درونگراهاست؟!

۳- این ضرب المثل را به آدم های خلافکار و ظالم به کار میبرند البته در زمانی که تاوان کار خلافشان را پس می دهند.

۴- انسان نباید از نتایج و عواقب کارهای نادرستش شکوِه و ناله کند چرا که هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی! بدی و خوبی هرکدام نتایج متناسب با خود را دارند.

۵- اگر عوض و نتیجه کارهایت را دیدی حق گله کردن نداری چرا که انسان همه کارهایش را با اختیار انجام می دهد.

پیشنهاد می شود: ضرب آناناس و بستنی چند می شود؟ 90 درصد باهوش ها در 10ثانیه پاسخ می دهند!

فایده و مزیت داستان گویی برای کودکان

داستان گویی علاوه بر سرگرم کردن کودک، فواید بی شماری دررفتار و آینده او خواهد داشت این که شما برای فرزند خود کتاب داستان می ‎خوانید یا یک تجربه شخصی را بازآفرینی می ‎کنید، تاثیر ماندگاری در رشد شخصیت او خواهد داشت. در این بخش به ارائه چند مورد از فواید داستان پردازی برای کودکان خواهیم پرداخت:

شاید جالب باشد: اگر آدم شناس خوبی هستی کدام پسر لیاقت نجات دادن دختر را دارد؟

1. تثبیت فضلیت های اخلاقی در کودک

داستان ها تاثیر زیادی بر کودکان می ‎گذارد. صداقت، حقیقت، قدردانی و بسیاری از این ویژگی های مثبت با استفاده از داستان پردازی در کودکان تثبیت خواهد شد.

پیشنهاد می شود: آزمون هوش تصویری آخر دغلکاری کدوم پسره و خودشو آتش نشان جا زده؟

2. درک فرهنگ ها

با استفاده از داستان پردازی می ‎توان کودکان را با ریشه و فرهنگ آبا و اجدادی خود و سایر فرهنگ ها آشنا کرد و آن ها را به درک مناسبی در این زمینه رساند. به طوری که کودک به واسطه آشنایی با فرهنگ خانوادگی و آداب اجتماعی راحت تر می تواند با اطرافیانش ارتباط بگیرد.

شاید جالب باشد: تست بینایی آشپزخانه شلوغ چندین تا قلب داره! آیا می توانید همه شان را پیدا کنید؟!

3. تقویت مهارت های شنیداری

بیشتر کودکان توانایی توجه و فکر کردن به چیزی برای مدت طولانی ندارند و ترجیح می دهند که بیشتر گوینده باشند تا شنونده. قصه گویی باعث می شود که آنها به مرور زمان نسبت به گوش دادن و فهم مطالب صبور تر شده و به تدریج حتی به قدری دقت شان بالا رود که نسبت به درک مطالب حساس تر شوند.

جالب است بخوانید: از چشمم بدی دیدم از شما ندیدم: داستان جالب مهمان سمج

ضرب المثل چیست؟

تاریخ پیدایش امثال و حکم به مدت ها پیش بر می گردد چنانچه از قدیم الایام جملات و ماجراهایی وجود داشتد که بخاطر یک اتفاق بازگو می شدند و ربطی به این اتفاقی که افتاده بود داشته است،تا پیش از این تاریخچه ضرب المثل هایی راکه با عنوانی رواج داشته اند بررسی می کردیم اما در این مطلب قصد داریم خوده ضرب المثل را ریشه یابی کنیم و ببینیم تاریخچه ضرب المثل چیست.

ضرب المثل گونه ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس بعضی از آن ها نهفته است. بسیاری از این داستان ها از یاد رفته اند، و پیشینهٔ برخی از امثال بر بعضی از مردم روشن نیست؛ با این حال، در سخن به کار می رود. شکل درست این واژه «مَثَل» است و ضرب در ابتدای آن اضافه است. به عبارتِ دیگر، «ضرب المثل» به معنای مَثَل زدن (به فارسی:داستان زدن) است.

پیشنهاد می شود: بازی فکری تصویری کبریت: اگر زیرک و ناقلا هستید در 6 ثانیه معادله ای صحیح بسازید!

کلمه” مثل ” عربی است و کلمه فارسی آن “ متل ” است . وقتی مثل گفتن صورت بی ادبانه پیدا کند آن را متلک می گویند .
در همه زبانهای دنیا ضرب المثل فراوان است . بعضی از مثل ها در همه زبانها به هم شباهت دارند .
هر قدر تاریخ تمدن ملتی درازتر باشد بیشتر حادثه در آن پیدا شده و مثل های بیشتری در آن وجود دارد و در زبان فارسی نیز ده ها هزار ضرب المثل وجود دارد .

اینم جالبه: داستان ضرب المثل کلاهش پس معرکه س: تلاش نافرجام شعبده بازها

مثل ها چند نوعند ؟

• عبارت مثل گاهی کوتاه است و در دو یا سه کلمه خلاصه می شود مانند (فیل و فنجان ) که می فهماند دو چیز از جهت کوچکی و بزرگی با هم تناسب ندارند . این مثل در اصل دارای 5 کلمه بوده ( آب دادن فیل با فنجان ) ولی معمولا با همان دو کلمه به اصل مثل اشاره میکند .

• عبارت مثل گاهی دراز است مانند ( آفتابه و لولهنگ هر دو یک کار را می کنند ولی ارزش آنها وقت گرو گذاشتن معلوم می شود ) چون لولهنگ از سفال ساخته شده ارزشش از آفتابه که از مس است کمتر است .

بخوانید: عجیب ترین رفتارهای ژاپنی ها: چرا هر چقدر هم پولدار باشند روی زمین می خوابند؟!

• مثل گاه یک عبارت ساده است و گاه یک خط شعر
( شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ اپ خورد گه دانه دانه )

ضرب المثل در لغت به معنای مثال زدن است. مردم در گفتگوهایشان برای اینکه منظور خود را بهتر بفهمانند، از ضرب المثل ها استفاده می کنند. ضرب المثل می تواند یک بیت شعر یا فقط یک مصراع شعر یا جمله ای معروف باشد.مثلاً وقتی کسی می گوید:« دو مار از یک سوراخ در نمیآید که یکیش ترکی بخواند یکیش فارسی»، منظورش اینست که فرزندان یک پدر و مادر برابرند و بر یکدیگر برتری ندارند. یا وقتی می خواهند بگویند کاری خیلی بد بوده و مورد تأیید هیچکس نیست ، می گویند :« سگ از جاش پا می شود ، بد می گوید یا تف و لعنت می کند.»

مطالبی که دیگران دوست داشتند:

این هم جالبه: اگر خدای ریاضیاتی با نگاه کردن به قلب های رنگی معادله چهارم را حل کن!

شاید جالب باشد: معمای ریاضی اعداد: گول ظاهر ساده اشو نخور! خیلی ها اشتباه حل می کنن به جز تیزهوشان!

شاید جالب باشد: داستان حکیم دانا و دختر لجباز که تا مرز مردن پیش رفت!

قصه دشمن در لباس دوست: حکایت عیسی به دین خود، موسی به دین خود

داستان ضرب المثل بزخری کردن: دزد صفت ها سر ملانصرالدین کلاه می گذارند!

تست شخصیت شناسی کارت: یه کارت انتخاب کن و یه پیشگویی خفن درباره خودت بخون! ببین چی در انتظارته؟

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام
    به نظرم توی نتیجه‌گیریتون اشتباه کردید اینو برا خوبی بکار نمی‌برند، اینو برا کسی که کار بدی کرده و مقابله به مثل شده به کار میبرن که بهش بفهمونن کارش اشتباه بوده و جای گله کردن نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =

دکمه بازگشت به بالا