;
آشپزیسبک زندگی

7 بهترین ترفند برای گرفتن تلخی لیمو عمانی در خورشت های ایرانی

گرفتن تلخی لیمو عمانی در غذا‌ چگونه امکان پذیر است؟ لیمو عمانی به ندرت در غذاها استفاده‌ می‌شود و همه ما آن را اغلب در خورش قیمه‌ می‌بینیم. قسمت مرکزی لیمو عمانی شامل چندین هسته کوچک است. پوست بیرونی آن ممکن است رنگ‌های‌ متنوعی مانند زرد، نارنجی یا قهوه ای داشته باشد. لیمو عمانی بسیار تلخ است و معمولاً طعم هر غذایی را تلخ‌ می‌کند.

لیمو اَمانی (لیمو عُمانی هم نوشته شده) میوهٔ خشک‌شده‌ای است که به‌عنوان چاشنی در غذاهای خاورمیانه‌ای خصوصاً ایرانی استفاده می‌شود. لیمو امانی تازه رنگ خردلی دارد و بسیار ترش است، به‌طوری‌که تازه‌اش را معمولاً نمی‌توان به‌تنهایی مصرف کرد؛ بنابراین آن را در آفتاب خشک می‌کنند تا داخل آن به رنگ سیاه درآید. رنگ پوستهٔ خارجی آن از زرد قهوه‌ای تا سیاه بوده و آن را به‌صورت چاشنی در غذا مورد استفاده قرار می‌دهند. لیمو امانی به‌صورت گرد کوبیده‌شده یا درسته عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش بهترین ته دیگ زعفرانی: ترد و خوشمزه با فوت کوزه گریش

بسیاری از افراد به دنبال رفع تلخی لیمو عمانی در غذا هستند تا بتوانند طعم تلخ آن را به اندازه زیادی کاهش دهند. در بخش سبک زندگی از سری مطالب آشپزی به شما کمک می کنیم تا بتوانید در گرفتن تلخی لیمو عمانی در خورش قیمه و غذاهای دیگر موفق عمل کنید. با مجله گفتنی همراه باشید.

گرفتن تلخی لیمو عمانی3
گرفتن تلخی لیمو عمانی

چرا لیموعمانی تلخ است

تلخی بیشتر لیمو عمانی در پوست و تخم‌های آن قرار دارد. پوست و تخم‌های لیمو عمانی حاوی مواد تانین هستند که تلخی را ایجاد می‌کنند. اگر از لیمو عمانی استفاده‌ می‌کنید،‌ می‌توانید پوست و تخم‌ها را جدا کنید و از قسمت‌های‌ میانی که کمتر تلخی دارند، استفاده کنید. لیمو عمانی‌هایی که رسیده و به مرحله پیری نزدیک هستند، ممکن است تلخی بیشتری داشته باشند. انتخاب لیمو عمانی‌های‌ تازه و نرمال برای کاهش تلخی بهتر خواهند بود.

این مطلب خیلی مفیده: خوش شانسی: ۵ وسیله که اگر در خانه باشد شانس و ثروت می آورد + عکس

خورشت قیمه سیب زمینی
قیمه ایرانی / گرفتن تلخی لیمو عمانی

ممکن است برخی از انواع لیمو عمانی به دلیل خصوصیات ژنتیکی و تنوع گونه‌ها، تلخی بیشتری نسبت به سایر انواع داشته باشند. برای کاهش تلخی لیمو عمانی در غذاها‌ می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن پشت قابلمه با راهکارهای خانگی بدون زحمت

رفع تلخی لیموعمانی در غذا

برای گرفتن تلخی لیمو عمانی می‌توانید از روش‌های‌ زیر بهره ببرید:

شور کردن لیمو عمانی

قبل از استفاده از لیمو عمانی در غذا،‌ می‌توانید نمک را در آب حل کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه لیمو عمانی را در آن قرار دهید. سپس لیمو عمانی را با آب شسته و برای استفاده در غذا آماده کنید. این روش‌ می‌تواند برای گرفتن تلخی لیمو عمانی در غذا‌ مناسب باشد.

این بدردت می خوره: ترفندهای جمع کردن مو از روی موکت و فرش با ۹ روش ساده

گرفتن تلخی لیمو عمانی2
قورمه سبزی / گرفتن تلخی لیمو عمانی

خرد کردن و آبکشی لیمو عمانی

قبل از استفاده از لیمو عمانی،‌ می‌توانید آن را خرد کنید و به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید. سپس آبکشی کرده و از لیمو عمانی استفاده کنید. این روش نیز به رفع تلخی لیموعمانی در غذا‌ کمک‌ می‌کند.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن صفحه تلویزیون با این روش کاربردی و بدون آسیب

استفاده از شیر یا روغن

در بعضی از غذاها‌ می‌توانید از مقدار کمی شیر یا روغن (مثلاً روغن زیتون) برای کاهش تلخی لیموعمانی استفاده کنید. این مواد‌ می‌توانند ملایم تر و متعادل کننده طعم لیمو عمانی باشند.

ترکیب با مواد دیگر

اگر لیموعمانی به تنهایی مسئول تلخی زیاد غذاست،‌ می‌توانید آن را با مواد دیگر مانند شیرین کننده‌ها (عسل، شکر، انواع شیرینی و غیره) یا ادویه‌ها (زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و غیره) ترکیب کنید تا تلخی را تعادل بخشید.

استفاده از مواد افزودنی

در برخی موارد،‌ می‌توانید از مواد افزودنی مانند بیکربنات سدیم یا زردچوبه استفاده کنید. این مواد‌ می‌توانند تلخی را کاهش داده و طعم مطلوب تری را به غذا ببخشند.

این را هم شاید بپسندی: دعای مشلول بهترین دعا برای رهایی از ناامیدی و رسیدن به حاجات

استفاده از ادویه‌ها و چاشنی‌ها

اضافه کردن ادویه‌های‌ مختلف مانند زردچوبه، زعفران یا دارچین به خورش قیمه‌ می‌تواند تلخی را تعدیل کند و طعم متنوع تری به غذا بدهد. در حالی که گرفتن تلخی لیمو عمانی در خورش قورمه سبزی با مقداری آبغوره امکان پذیر است.

ادویه و چاشنی

استفاده از روش‌های‌ پخت متفاوت

تغییر در روش پخت خورش قیمه‌ می‌تواند تلخی را تا حدودی کاهش دهد. شما‌ می‌توانید از روش‌های‌ پخت مانند پخت در فر، آب پز یا از فشارپز استفاده کنید و مدت زمان پخت را تنظیم کنید تا لیمو عمانی بیشتر پخته شود و تلخی آن کاهش یابد.

 

لیمو عمانی چیست؟

لیمو اَمانی(لیمو عُمانی هم نوشته شده) میوهٔ خشک‌شده‌ای است که به‌عنوان چاشنی در غذاهای خاورمیانه‌ای خصوصاً ایرانی استفاده می‌شود. لیمو امانی تازه رنگ خردلی دارد و بسیار ترش است، به‌طوری‌که تازه‌اش را معمولاً نمی‌توان به‌تنهایی مصرف کرد؛ بنابراین آن را در آفتاب خشک می‌کنند تا داخل آن به رنگ سیاه درآید. رنگ پوستهٔ خارجی آن از زرد قهوه‌ای تا سیاه بوده و آن را به‌صورت چاشنی در غذا مورد استفاده قرار می‌دهند. لیمو امانی به‌صورت گرد کوبیده‌شده یا درسته عرضه می‌شود.

موارد استفاده لیمو عمانی

لیمو اَمانی معمولاً در طبخ خورش‌های ایرانی چون قرمه سبزی و قیمه استفاده می‌شود. آن‌ها را پیش از ریختن در غذا سوراخ کرده، شکسته یا خرد می‌کنند. در کشورهای دیگر گاهی نیز آن‌ها را به‌صورت گرد کوبیده به خوراکهای برنجی می‌افزایند. مثلاً در خوراک خلیجی پر ادویه‌ای با نام بهارات یا کبسا. از این محصول در کشورهای عرب همسایه همچون عراق، کویت و بحرین نیز استفاده می‌شود.

گفته می‌شود برای پرهیز از تلخ شدن غذا بهتر است پیش از افزودن آن به غذا تخم‌های آن را درآورد. در ضمن وقتی درسته در غذا انداخته می‌شود محل تجمع روغن شده و خوردن آن هر چند که خود کالری ندارد، توصیه نمی‌شود.

 

این هم جالبه:

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت و مرغ برای افطاری

مهمونای عیدت رو شگفت زده کن | طرز تهیه گز اصفهانی آسان و راحت

ترفند تمیز کردن کاغذ دیواری و پاک کردن انواع لکه

ذکر جادویی حل مشکلات: برکت و گشایش در زندگی!

دمی گوجه با ترفند مخصوص که حسابی خوشمزه میشه

بهترین روش دم کردن زعفران: آب جوش و یخ نیست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا