;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

خواص درمانی بزاق دهان: آیا لیس زدن زخم ها به بهبود آن کمک می کند؟

خواص درمانی بزاق دهان: به طور خودکار برخی از افراد هنگام زخمی شدن یا کبودی زخم های خود را می لیسند. اما راز این موضوع چیست و آیا لیسیدن زخم ها واقعاً به بهبود آنها کمک می کند یا فقط تقلید از رفتار قبلی والدین، دوستان و یا حتی شاید حیوانات خانگی است که هنگام زخمی شدن زخم های خود را می لیسند؟ در بخش سلامت از مجله گفتنی به شما خواهیم گفت که چرا موقع زخمی شدن انگشت به صورت آنی آن را می مکیم و آیا این کار تاثیری دارد؟

همچنین بخوانید: درمان طبیعی برای مبارزه با خروپف و جلوگیری از آپنه خواب

آیا لیسیدن زخم ها به بهبودی کمک می کند؟

مواد شیمیایی موجود در بزاق به طور بالقوه به بهبود زخم کمک می کند.

خواص درمانی بزاق دهان

این ایده که بزاق انسان به بهبود زخم ها کمک می کند از این واقعیت ناشی می شود که غشای مخاطی پوشاننده داخل دهان بسیار سریعتر از پوست بهبود می یابد، زیرا بزاق حاوی پروتئین ترومبین است (که نقش حیاتی در روند لخته شدن خون دارد). همچنین حاوی برخی آنزیم های ضد باکتری مانند لیزوزیم، سیستاتین، پراکسیداز و دفنسین است.

حتما امتحان کنید: با این خوراکی ها سریعا لاغر می شوید! تا حالا روغن نارگیل خوردی؟

لیسیدن زخم ها

در مطالعه‌ای که در سال 2008 منتشر شد، دانشمندان دریافتند که بزاق حاوی پروتئینی به نام هیستاتین است که به بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک می‌کند و این یکی از توضیح‌های احتمالی برای بهبود سریع‌تر مخاط دهان نسبت به زخم‌های استخوان و پوست است.

خطرات احتمالی هنگام لیسیدن زخم ها

لمس زخم ممکن است فوایدی در بهبودی داشته باشد، اما این عمل ممکن است با خطراتی همراه باشد. اگرچه بزاق انسان حاوی تعداد کمی از ترکیبات شفابخش است، اما دهان میزبان طیف وسیعی از باکتری‌ها است که در حفره دهان کاملاً ایمن هستند، برخلاف زمانی که روی زخم عمیق قرار می‌گیرند.

خطر اصلی این است که افراد با ایمنی پایین زخم‌های خود را لیس بزنند، یا حتی کسانی که دیابت دارند یا سایرین دارای شرایط پزشکی هستند. به همین دلیل، پزشکان لیسیدن زخم باز را به خصوص اگر شدید باشد، توصیه نمی کنند.

بزاق حیوانات موثرتر است

خواص درمانی بزاق دهان-بزاق حیوانات موثرتر است

از سوی دیگر، بزاق حیوانات در التیام زخم های خود بسیار مؤثرتر به نظر می رسد. شاید این یک مزیت تکاملی باشد.از دوران باستان، این حیوانات برای زنده ماندن در طبیعت تلاش می‌کردند، اغلب خود را زخمی می‌کردند و هیچ دارو، واکسن یا حتی دامپزشکی نداشتند، بنابراین تنها چیزی که برای درمان به آن متوسل می‌شدند بزاق دهانشان بود.

شاید لیسیدن بریدگی های جزئی برای انسان بی خطر باشد، اما زمانی که در معرض زخم شدید قرار می گیرید، بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

لینک های مرتبط:

درمان خانگی آکنه و جوش با گیاهان دارویی

درمان بی میلی جنسی: چگونه میل جنسی مان را افزایش دهیم؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا