;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان | 10 راهکار رفع فوری ناراحتی معده و دل درد

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان: درد شکم یا دل درد یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که می‌تواند در هر سن و در هر جنسیتی رخ دهد. درد شکم می‌تواند به صورت حاد یا مزمن و به صورت موقت یا مداوم ظاهر شود. علل درد شکم می‌توانند متنوع باشند از جمله عوامل فیزیکی مانند التهاب، التهاب روده‌ها، تشنج عضلات معده، زخم معده یا اثنی عشر، نفوذ اسید معده به مری، سنگ کلیه و مشکلات گوارشی مانند عفونت معده و روده‌ها، ناراحتی معده از غذاهای خاص، عفونت و غیره. با بخش سلامت و درمان خانگی در مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: عجون جادویی مادربزرگ؛ اگه درد مفاصل داری این نوشیدنی رو درست کن!

دلیل دل درد

  • دردهای معده: دردهای معده ممکن است به علت زخم معده، معده درد عصبی، التهاب معده (گاستریت)، عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا ارتجاع معده (ریفلاکس معده‌ای) رخ دهند. این دردها ممکن است به صورت سوزشی، تیز، مزمن یا ناگهانی باشند و با غذاخوردن و استراحت تسکین پیدا کنند.
  • آپاندیس: درد آپاندیس به علت التهاب آپاندیکس (یک بخش کوچک از روده کیک که در ناحیه سمت راست شکم قرار دارد) رخ می‌دهد. این درد به صورت شدید و ممکن است در ناحیه پایین سمت راست شکم شروع شود و به صورت ضربه زدنی و تیز باشد. ممکن است همراه با تهوع، استفراغ، تب و تورم شکم باشد.
  • عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه: عفونت مجاری ادراری می‌تواند درد و سوزش در منطقه پایین شکم، ادرار کم و متقطع، تب و احساس تشنگی شدید را ایجاد کند. در صورت وجود سنگ کلیه نیز، درد به صورت تیز و ضربه زدنی در لگن، کمر و شکم پایین شروع می‌شود و ممکن است با تهوع، استفراغ و خونریزی هنگام ادرار همراه باشد.

دل پیچه

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

چندین راهکار درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان وجود دارد. برخی از این درمان‌ها هم ممکن است به کاهش سایر مشکلات معده چون سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند. در ادامه به معرفی 12 راهکار اساسی می پردازیم.

این هم مفیده: 8 بهترین روش های خانگی برای کاهش خارش واژن

1. نوشیدن آب

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان، بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی‌ها به آب نیاز دارد. کم آبی هضم غذا را دشوار می‌‌کند و احتمال ناراحتی معده و دل پیچه را افزایش می‌‌دهد.

علاوه بر این، نوشیدن آب ممکن است به کاهش سوزش سر دل کمک کند.

بنا به گفته پزشکان اگرچه قاعده کلی نوشیدن روزانه هشت لیوان آب است، اما نیاز فرد به مایعات می‌تواند متفاوت باشد. سطوح فعالیت، ارتفاع، دمای هوا، سلامت کلی و … همگی می‌‌توانند در حجم مایعات مورد نیاز تفاوت ایجاد کنند.

حدود 20 درصد از مایعات دریافتی یک فرد از غذا و بقیه از نوشیدنی‌های دیگر تامین می‌‌شود. برای اکثر افراد، حجم مناسب تقریباً 8 لیوان یا بیشتر به طور روزانه است. کودکان کوچک‌تر نسبت به بزرگسالان حجم کمتری از آب را نیاز دارند.

برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند، مهم است که هیدراته بمانند. استفراغ و اسهال می‌‌تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین افرادی که این علائم را دارند باید به نوشیدن آب ادامه دهند.

نوشیدن آب
آب نوشیدن / درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

مزایا و معایب

نوشیدن آب می‌‌تواند به هضم غذا کمک کند و از کم آبی بدن جلوگیری کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است نوشیدن آب را در طول روز فراموش کنند. علاوه بر این، برخی ممکن است طعم نوشیدنی‌های دیگر را ترجیح دهند.

مواردی  مانند لیمو ترش می‌‌توانند آب آشامیدنی را در طول روز راحت تر و لذت بخش تر کنند.

این مطالب هم جالبن: راهکارهای جلوگیری از قار و قور شکم هنگام گرسنگی

2. اجتناب از دراز کشیدن

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان، اجتناب از دراز کشیدن ممکن است از تبدیل شدن دل‌پیچه و دل درد به سوزش سر دل جلوگیری کند. هنگامی که بدن افقی است، اسید موجود در معده بیشتر به سمت بالا حرکت می‌‌کند و همین می‌‌تواند باعث سوزش سر دل شود.

بنابراین افراد مبتلا به ناراحتی معده باید دست کم چند ساعت از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود.

مزایا و معایب

در صورت انجام فعالیت‌های روزانه، اجتناب از دراز کشیدن ممکن است یک درمان مناسب باشد. با این حال، اگر فردی در طول زمان استراحت یا خواب دچار دل پیچه شود، این درمان ممکن است نامناسب باشد.

این هم مفیده: خواص هسته انبه: از این به بعد دور ننداز که واسه دیابتی ها عالیه!+ طرز تهیه

3. پرهیز از سیگار و الکل

استعمال دخانیات و الکل ممکن است باعث دل‌پیچه و سایر بیماری‌های گوارشی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شود.

پرهیز از سیگار و الکل
ترک سیگار / درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

مزایا و معایب

ترک سیگار و الکل کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌‌بخشد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان را کاهش می‌‌دهد. با این حال، اجتناب از سیگار و الکل می‌‌تواند دشوار باشد و افراد ممکن است نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند.

این هم جالبه: درمان های خانگی شوره سر با این ترکیب جادویی!+ نحوه استفاده

4. زنجبیل

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان، زنجبیل ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در افراد باردار یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند. افراد مبتلا به ناراحتی معده می‌‌توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را به عنوان دمنوش بنوشند. برخی از دمنوش‌های زنجبیل کاملا طبیعی نیز ممکن است حاوی زنجبیل کافی برای رفع ناراحتی معده باشند.

زنجبیل
زنجبیل / درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

مزایا و معایب

تحقیقات نشان می‌‌دهند که زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع در زنان باردار کمک کند. با این حال، دوزهای زیاد زنجبیل ممکن است عوارض جانبی مانند گاز، سوزش سر دل، سوء‌هاضمه، و ناراحتی شکمی ایجاد کند.

این هم مفیده: پوست هندوانه و درمان اختلال نعوظ | پوست هندوانه را دور نریزید+ روش مصرف

5. جوش شیرین برای درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بر این باروند که جوش شیرین می‌‌تواند با کاهش اسیدیته معده به تسکین سوزش معده و دل‌پیچه کمک کند.

مزایا و معایب

اگرچه این درمان خانگی می‌تواند به رفع دلپیچه کمک کند، اما ممکن است طعم آن خوشایند نباشد. علاوه بر این، مصرف بیش از حد جوش شیرین می‌تواند با عوارضی همراه باشد. از این رو در حد اعتدال آن را مصرف کنید.

 

6.انجیر

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان، اگر سوال‌تان این است که برای دل پیچه چه بخوریم، پاسخ انجیر است. انجیر موادی دارد که به عنوان ملین برای کاهش یبوست و ترویج حرکات سالم روده عمل می‌‌کند. انجیر همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به درمان قطعی دل پیچه کمک کند.

انجیر
مصرف انجیر تازه یا خشک خیس شده / درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

مزایا و معایب

در صورتی که دل پیچه همراه با اسهال دارید، به دلیل اثرات ملین این ماده غذایی باید از مصرف انجیر خودداری کنید. انجیر به اشکال مختلفی از جمله خشک، تازه و نوشیدنی در دسترس است.

 

7. آب آلوئه ورا

آلوئه ورا می‌تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر و کولیت کمک کند، اگرچه شواهد برای این فواید اندک است و تحقیقات بیشتری لازم است.

مزایا و معایب

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بر این باورند که نوشیدن آب آلوئه ورا می‌‌تواند فواید متعددی داشته باشد، از جمله تسکینِ:

  • سوزش سردل
  • نفخ و آروغ زدن
  • تهوع و استفراغ
  • برگشت اسید و غذا

با این حال، مصرف آلوئه ورا ممکن است باعث درد و گرفتگی شکم شود.

 

8. شیرین بیان برای درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان، محصولاتی که حاوی ریشه شیرین بیان هستند ممکن است به تسکین علائم گوارشی کمک کنند. با این حال، کارشناسان در مورد نقش شیرین بیان در این محصولات اطمینان ندارند.

فردی که معده‌اش ناراحت است می‌‌تواند چندین بار در روز چای ریشه شیرین بیان بنوشد تا زمانی که علائمش بهبود یابد.

شیرین بیان
شیرین بیان / درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

مزایا و معایب

چای ریشه شیرین بیان به طور گسترده به صورت آنلاین در دسترس است، اما می‌‌توان آن را در خانه با مخلوط کردن 1 یا 2 قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان و آب جوش تهیه کرد.

با این حال، شیرین بیان می‌‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، مانند افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم. این ماده به ویژه ممکن است برای کسانی که فشار خون بالا یا بیماری کلیوی یا قلبی دارند خطرناک باشد.

 

9. برنج

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان، برنج ساده ممکن است برای کسانی که دل پیچه به دلیل سندرم روده تحریک پذیر دارند، مفید باشد. برنج همچنین بخشی از رژیم غذایی BRAT است که پزشکان ممکن است توصیه کنند.

مزایا و معایب

شواهدی وجود دارد که نشان می‌‌دهد مصرف برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهد. با این حال، این خطر ممکن است با مصرف منظم یا مکرر افزایش یابد و بر کسانی که برنج سفید را برای کمک به معده درد مصرف می‌کنند، تاثیری نداشته باشد.

 

10. ریحان برای درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان، ریحان حاوی موادی است که می‌توانند نفخ و گاز را از بین ببرند. برگ‌های آن همچنین مقادیر زیادی اسید لینولئیک دارد که دارای خواص ضد التهابی است.

ریحان
مصرف ریحان / درمان خانگی دل پیچه بزرگسالان

مزایا و معایب

ریحان معمولاً همواره در دسترس است. با این حال، اگر تهیه ریحان تازه برای‌تان مشکل است، می‌توانید ریحان خشک مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا