;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

قاتلین کم خونی: این خوراکی ها بهتر از قرص آهن عمل می کنند

قاتلین کم خونی: کم خونی از جمله عوارض مهم فقر آهن است. این بیماری در کشور ما ایران، به طور ویژه در میان زنان شیوع نسبتا بالایی داشته و طبق آمار ارایه شده توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ۵۰ درصد زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله کشور به درجات مختلف کم خونی مبتلا بوده و ۳۴ درصد از آنان کمبود شدید آهن دارند. با سلامت مجله گفتنی همراه باشید.

بیشتر بخوانید: میوه های قاتل دیابت: 10 میوه مخصوص افراد دیابتی

به گزارش هلث لاین، آهن یک ماده معدنی ضروری است که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. بنابراین، مصرف مقادیر کافی از آن از طریق رژیم غذایی بسیار مهم است. نکته جالب این که غذاهایی که می‌خورید نه تنها بر میزان آهن مصرفی شما بلکه بر میزان جذب آن نیز تأثیر می‌گذارد. درمان خانگی و گیاهان دارویی امروز را از دست ندهید.

قاتلین کم خونی2
آهن / قاتلین کم خونی

محدوده مصرف توصیه شده آهن ۷ تا ۱۸ میلی گرم در روز برای عموم مردم (مردان و زنان غیر بادار) و تا ۲۷ میلی گرم برای زنان باردار است. نکته آنکه مقادیر زیاد آهن ممکن است فرد را دچار عوارض ناگواری کند و باعث ایجاد التهاب و زخم شود. دوزهای بالای آهن نیز می‌تواند جذب روی را کاهش دهد. دوزهای بسیار بالای آهن هم می‌تواند باعث دردهای شکمی، یبوست، نارسایی اندام، کما، تشنج و حتی مرگ شود.

شاید بدردتون بخوره: درمان یبوست و اسهال با خاکشیر که یکیش با آب سرده و یکیش با آب گرم!

بیشتر بخوانید: دمنوش برای لاغری شکم و پهلو مخصوص خانم ها تا عید

قاتلین کم خونی: تفاوت آهن هم با آهن غیر هم

قاتلین کم خونی
آهن / قاتلین کم خونی

این هم جالبه: قاتل تپش قلب: 8 ماده خوراکی برای سلامت قلب اگر استرس دارید

شاید شنیده باشید که می توانید آهن را از گوشت قرمز دریافت کنید، اما بسیاری از مواد غذایی دیگر به طور طبیعی حاوی آهن هستند. آهن در غذاها به دو صورت «هم» و غیر «هم» وجود دارد. آهن «هم» که صرفا در منابع حیوانی یافت می‌شود و آهن «غیرهم» که در منابع گیاهی وجود دارد.

آهن «هم» درون پروتئین منابع حیوانی قرار دارد و به اصطلاح محافظت می‌شود و تحت‌ تاثیر عوامل نامساعد یعنی عواملی که باعث ترکیب آهن یا جذب و رسوب آن شود، قرار نمی ‌گیرد و ورود آن به روده و درنتیجه جذب آهن به‌ آسانی انجام می‌‌شود. جذب آهن موجود در منابع حیوانی بسیار بالاست اما در منابع گیاهی که حاوی آهن «غیرهم» هستند، درصد جذب آهن پایین است.

منابع غذایی آهن هم

قاتلین کم خونی؛ آهن «هم» در غذاهای حیوانی حاوی هموگلوبین مانند گوشت، ماهی و مرغ یافت می‌شود. آهن «هم» بهترین شکل آهن است، زیرا بدن شما به راحتی تا ۴۰ درصد آن را جذب می‌کند.

قاتلین کم خونی4
انگور / قاتلین کم خونی

این هم جالبه: ۵ مواد غذایی ضد پیری که سلبریتی ها می خورند!

منابع غذایی آهن غیر هم

قاتلین کم خونی؛ آهن غیر هِم عمدتا از منابع گیاهی می‌آید و در غلات، سبزیجات و غذاهای غنی شده وجود دارد. این شکلی است که به غذاهای غنی شده با آهن یا غنی شده با آهن و همچنین بسیاری از مکمل‌ها اضافه می شود. از نظر فراهمی زیستی، آهن غیر هم بسیار کمتر از آهن هم جذب می شود. منابع خوب غذایی آهن غیر هم عبارتند از: غلات غنی شده، برنج، گندم و جو. سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم پیچ. میوه‌های خشک مانند کشمش و زردآلو. حبوبات مانند لوبیا، عدس و سویا.

عوارض فقر آهن

قاتلین کم خونی؛ کمبود آهن شایع ترین علت کم خونی است که حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد فردی که دچار کمبود آهن است ممکن است علائم مختلفی از جمله خستگی، سرگیجه، سردرد، حساسیت به سرما و تنگی نفس در زمان انجام کارها و فعالیت‌های ساده روزمره خود داشته باشد. علاوه بر این،

کمبود آهن می تواند منجر به کاهش تمرکز و عملکرد ذهنی شود. کمبود آهن در اوایل دوران کودکی با چالش های یادگیری مرتبط است. کودکان، نوجوانان و زنان در سنین باروری، به ویژه در دوران بارداری، بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند که باید نسبت به مصرف غذاها و مکمل‌های دارای آهن توجه ویژه داشته باشند.

این هم مفیده: ۷ بهترین راه برای داشتن خواب راحت

 

فقر آهن یا کم خونی چیست؟

مشکل فقر آهن بسیار جدی و مهم است، چون این ماده معدنی برای ساخت هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون که به آن‌ها امکان حمل اکسیژن در بدن را می‌دهد)، ضروری است. فقر آهن، منجر به پایین آمدن هموگلوبین خون می‌شود. در نتیجه، باید برای رفع آن اقدام کرد. اگر بدن با مشکل هموگلوبین پایین روبرو باشد، بافت‌ها و ماهیچه‌ها اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و کارآمدی خود را از دست می‌دهند که نتیجه آن بیماری کم خونی است.

اگرچه انواع مختلف آنمی (کم خونی) وجود دارد، اما آنمی ناشی از فقر آهن شایع‌ترین نوع در سراسر جهان است. از علل شایع فقر آهن می‌توان به مصرف ناکافی آهن (به دلیل پیروی از رژیم غذایی نامناسب محدودکننده)، ابتلا به بیماری التهابی روده، افزایش نیاز به آهن در دوران بارداری، خونریزی شدید در طی دوره‌های قاعدگی یا خونریزی داخلی اشاره کرد.

علت آنمی هر چه باشد، فقر آهن می‌تواند به علائم ناخوشایندی منجر شود که بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارند. ریزش مو و کاهش تمرکز و بهره‌وری چند نمونه از این مشکلات هستند.

 

برایتان جالب خواهد بود

درمان سنگ صفرا با زرشک: اگر سنگ صفرا دارید این جوشانده را درست کنید!

بهترین صبحانه برای دیابتی ها: خوشمزه هایی که باور نمی کنید!

نوشیدنی کاهش وزن: ۴ نوشیدنی که تا عید لاغرت میکنه!

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین D: اینجوری بخور

5 چای چربی سوز برای کاهش وزن و لاغری از الان تا عید

بهترین ادویه برای کاهش وزن: با این ادویه تا عید لاغرتر شو!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا