;
تازه هاپزشکی

آیا فکر کردن به کاهش وزن کمک می کند؟ چرا در امتحانات لاغر می شویم؟

فکر کاهش وزن: آیا تفکر در سوزاندن کالری و کاهش وزن موفق است؟
در سال 1984، مسابقات شطرنج قهرمانی جهان به طور ناگهانی به دلیل ظاهر نگران کننده لاغر آناتولی کارپوف، بازیکن نخبه روسی که برای این عنوان مدعی بود، لغو شد. در طول پنج ماه گذشته مسابقات و ده ها مسابقه، کارپوف حدود 10 کیلوگرم از وزن خود را از دست داد و مسئولین مسابقات نگران سلامتی او بودند.

کارپوف در مواجهه با اثرات فیزیکی شدید بازی تنها نبود. اگرچه هیچ گزارشی مبنی بر کاهش وزن کارپوف به این میزان گزارش نشده است، اما همان گزارش ها حاکی از آن است که بازیکنان نخبه معمولاً بدون حرکت از صندلی خود تا 6000 کالری در روز می سوزانند.

آیا مغز مسئول جذب این مقدار عظیم انرژی است؟ و آیا این بدان معناست که جدی‌تر فکر کردن راهی ساده برای کاهش وزن است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، ابتدا باید بفهمیم که یک مغز معمولی و غیر وسواسی شطرنج چقدر انرژی مصرف می کند. با بخش تازه ها از مجله گفتنی همراهی کنید.

حتما بخوانید: چرا زنان مهربان عاشق مردان بدجنس می شوند؟

مغز شما برای عملکرد صحیح به چه میزان انرژی نیاز دارد؟

هنگامی که بدن در حال استراحت است و به جز اصول اولیه تنفس، هضم و گرم نگه داشتن دمای خود در هیچ فعالیتی شرکت نمی کند، مغز حدود 20 تا 25 درصد از کل انرژی بدن را عمدتاً به شکل گلوکز مصرف می کند.

این درصد برای یک زن یا مرد سالم به ترتیب به 350-450 کالری در روز تبدیل می شود. در دوران کودکی، مغز بیشتر هوشیار است.

داگ بویر، دانشیار انسان‌شناسی تکاملی در دانشگاه دوک، می‌گوید: «به طور متوسط، از سن 5 تا 6 سالگی، مغز می‌تواند تا 60 درصد از انرژی بدن را مصرف کند. این عادت معمولاً مغز را به عضوی تبدیل می کند که بیشترین گلوکز خون را مصرف می کند، حتی اگر وزن آن بیش از 20 درصد وزن کل بدن شما نباشد.

حتما ببینید: همه چیز درباره‌ درد شکم

آیا فکر کاهش وزن به لاغری کمک می کند؟

مغز گرسنه

بر اساس تحقیقات بویر، مغز اگرچه در مقایسه با وزن کل بدن از نظر وزن سبک هستند، اما فقط از گلوکز برای تولید انرژی استفاده می کنند و این توضیح می دهد که چرا آنها اندام های بدن هستند که اصلی ترین و اولیه ترین منبع انرژی را مصرف می کنند.

بیشتر انرژی که توسط مغز کشیده می شود برای نورون های مغز است تا از طریق سیگنال های شیمیایی که از طریق ساختارهای سلولی به نام سیناپس ها عبور می کنند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، مغز هرگز استراحت نمی کند. هنگامی که ما می خوابیم، به کار خود ادامه می دهد و به سوخت نیاز دارد تا سیگنال های عصبی را بین سلول ها شلیک کند تا بدن عملکرد مطلوبی داشته باشد.

علاوه بر این، نورون‌های مغز برای ادامه عملکرد به سهم زیادی از گلوکز نیاز دارند. این توضیح می دهد که در مرحله رشد سال پنجم یا ششم، مغز ما تا سه برابر انرژی مورد نیاز مغز بزرگسالان نیاز دارد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره درد مزمن: درد مزمن چگونه درمان می شود؟

تمرینات ذهن

با توجه به انرژی زیادی که مغز مصرف می کند، آیا این بدان معناست که هر چه این اندام بیشتر کار کند، انرژی بیشتری برای سوزاندن آن لازم است؟ کالری بیشتر سوزانده شده به چه معناست؟

فكر كردن

از نظر فنی، پاسخ مثبت است، برای کارهای چالش برانگیز شناختی. این بدان معنی است که وظایف شناختی دشواری که مغز نمی تواند با روال های آشنا و آسان حل کند، مانند یادگیری نواختن یک آلت موسیقی یا برنامه ریزی حرکات نوآورانه در طول یک بازی شدید شطرنج. و همان طور که در یک کار دشوار مهارت بیشتری پیدا می کنید، مغز شما برای تکمیل آن به انرژی زیادی نیاز نخواهد داشت.

حتما بخوانید: چرا شما از نظر ژنتیکی بیشتر شبیه پدرتان هستید تا مادرتان؟

در واقع، یادگیری یک مهارت جدید یا انجام یک کار دشوار، در مقایسه با مصرف کلی مغز به طور کلی، انرژی زیادی مصرف نمی کند. مغز قادر است جریان خون (و در نتیجه انرژی) را به مناطقی که در طول کار دشوار مغز در این نقطه فعال می شوند، منحرف کند، اما جریان خون در مغز ثابت می ماند. این بدان معنی است که مناطقی که در انجام کار ذهنی دخالتی ندارند به همان میزان انرژی نیاز ندارند و با انرژی کمتری کار می کنند تا سایر قسمت های فعال را بیشتر دریافت کنند.

از آن جایی که این گزاره از نظر علمی صحیح ترین است، دلیل این که در امتحانات مدرسه یا دانشگاه لاغر می شویم چیست؟ و چرا کارپوف در طول مسابقات شطرنج وزن کم کرد؟

فکر کاهش وزن

اجماع کلی در این مورد این است که استرس و کاهش مصرف غذا در این دوره علت آن است نه خستگی روحی. شطرنج بازان نخبه و همچنین دانش آموزان ممتاز به دلیل استرس استرس زیادی را تحمل می کنند که باعث افزایش ضربان قلب و افزایش سرعت تنفس و تعریق می شود.

این عوامل با گذشت زمان کالری سوزی را ترکیب کردند. علاوه بر این، شطرنج بازان نخبه ممکن است تا 8 ساعت در یک زمان بنشینند، الگوهای معمول تغذیه خود را به هم بزنند، و حتی انرژی بیشتری را از دست بدهند.

بنابراین، حکم نهایی در این مورد این است که فکر کردن به تنهایی شما را لاغر نمی کند، بلکه شما را تبدیل به فردی می کند که از نظر جسمی خسته و نیاز به استراحت دارد.

لینک های مرتبط:

آیا آبله میمون به کووید جدید تبدیل خواهد شد؟

بهترین مولتی ویتامین ها برای تقویت بدن زنان

چگونه در سال جدید سیگار را ترک کنیم؟

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا