;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

۸ ویتامین برای پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون!

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: مصرف ویتامین‌ها برای جلوگیری از بروز دیابت و همچنین تنظیم قند خون بدن ضروری است. جالب است بدانید که کمبود برخی ویتامین‌ها به طور مستقیم روی ابتلا به دیابت موثر است و می‌تواند قند خون شما را افزایش دهد. با یک درمان خانگی از بخش سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت

قند خون یا همان گلوکز خون، ماده‌ای است که از متابولیسم کربوهیدرات‌ها در غذا ایجاد می‌شود و انرژی سلول‌های بدن را تامین می‌کند. زمانی که قند خون در محدوده نرمال باشد، همه اندام‌ها و ارگان‌های بدن ما به درستی عمل می‌کنند و انسولین نیز به مقدار مناسب تولید می‌شود. انسولین یک ماده ضروری است که توسط غده پانکراس تولید می‌شود و به تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کند. در صورتی که ترشح انسولین در بدن کاهش پیدا کند، قند خون فراتر از حالت نرمال می‌رود و فرد در معرض دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرد.

اما ویتامین‌ها چطور از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کنند و مصرف کدام ویتامین‌ها خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند؟ در ادامه این بخش می‌توانید با لیستی از ۸ ویتامین مهم برای پیشگیری دیابت آشنا شوید.

۱. ویتامین D

ویتامین D

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: مطالعات انجام شده در مورد نقش ویتامین D در کنترل قند خون نشان می‌دهد که این ویتامین در پیشگیری از دیابت نوع ۲ و همچنین مدیریت دیابت نقش مهمی دارد. مصرف ویتامین D به بهبود ترشح انسولین در بدن کمک می‌کند و موجب کنترل متابولیسم گلوکز در بدن می‌شود. افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

بررسی‌های انجام شده در مورد ویتامین دی و دیابت نوع دو نشان می‌دهد که مصرف ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به این نوع دیابت را کاهش دهد و قند خون را در محدوده نرمال حفظ کند. از طرف دیگر مصرف مکمل ویتامین D در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، خطر پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد. در یک بررسی سیستمیک و متاآنالیز مشخص شد که مصرف ویتامین D می‌تواند تا ۱۵ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و ابتلا به این بیماری را به تاخیر بیندازد.

به خاطر داشته باشید که ویتامین دی نباید به صورت خودسرانه مصرف شود، از همین رو باید قبل از شروع مصرف این ویتامین حتما مطمئن شوید که به کمبود آن مبتلا هستید و سپس طبق دستور پزشک برای یک دوره مشخص از ویتامین D استفاده کنید.

۲. منیزیم

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که کمبود آن موجب به هم ریختن تعادل قند خون می‌شود. در یک مطالعه که روی بیماران مبتلا به دیابت انجام شد، مشخص شد که مصرف منیزیم می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند و سطح قند خون را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که مکمل منیزیم با آنتی بیوتیک‌ها تداخل دارد و زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند سبب تهوع، نفخ و اسهال شود.

۳. ویتامین E

ویتامین E

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: ویتامین E نقش مهمی بر کاهش مقاومت به انسولین دارد و به کنترل قند خون کمک می‌کند. مصرف این ویتامین موجب کاهش کلسترول و جلوگیری از آسیب‌های عصبی در افراد مبتلا به دیابت می‌شود و به بهبود کنترل قند خون کمک می‌کند. برای دریافت این ویتامین می‌توانید از مواد غذایی مختلف مثل آجیل‌ها، دانه‌ها، سبزیجات برگ سبز و غلات سبوس دار استفاده کنید.

۴. روی

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: روی یا همان زینک یکی دیگر از مواد معدنی مفید برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ است. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود روی می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند و مانع ابتلا به دیابت شود. جالب است بدانید که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از کمبود روی رنج می‌برند و مصرف مکمل این ماده معدنی می‌تواند به تنظیم قند خون و جلوگیری از دیابت کمک کند. همه مردان باید روزانه از ۱۱ میلی‌گرم و زنان از ۸ میلی‌گرم روی در روز استفاده کنند و در دوران بارداری نیاز بدن به روی افزایش پیدا می‌کند.

۵. ویتامین B

ویتامین B

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B می‌تواند به کنترل دیابت و پیشگیری از آن کمک کند. ویتامین B1 به متابولیسم کربوهیدرات‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کند. ویتامین B6 در متابولیسم پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه موثر است و موجب تنظیم قند خون می‌شود. مصرف ویتامین B7 موجب بهبود متابولیسم گلوکز می‌شود و B9 در ساخت سلول‌های جدید و جلوگیری از کم خونی و کنترل دیابت نقش مهمی دارد.

۶. ویتامین C

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: امروزه تاثیر ویتامین C بر سطح قند خون به اثبات رسیده است و همه ما می‌دانیم که مصرف ویتامین C به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، عوارض دیابت را کاهش می‌دهد و در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است. ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در کاهش قند خون است. مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم از این ویتامین برای ۲ بار در روز می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و به کنترل قند خون کمک کند. این ویتامین حساسیت سلول‌ها به انسولین را افزایش می‌دهد و در کنترل قند خون نقش مهمی دارد.

۷. کروم

ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: کروم یک ماده معدنی ضروری برای بهبود ترشح انسولین در بدن است که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. جالب است بدانید که کروم به ۲ شکل ۶ ظرفیتی و ۳ ظرفیتی یافت می‌شود و نوع ۳ ظرفیتی آن همان چیزی است که برای جلوگیری از دیابت مفید است. مصرف کروم موجب بهبود توانایی بدن در متابولیسم کربوهیدرات‌ها می‌شود و نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد.

اغلب مولتی ویتامین‌ها حاوی کروم هستند و می‌توانید با مصرف مولتی ویتامین از فواید این ماده معدنی نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که افرادی که انسولین یا متفورمین استفاده می‌کنند، نباید به صورت هم زمان از کروم استفاده کنند، زیرا این کار موجب افت شدید قند خون می‌شود.

۸. ویتامین K

ویتامین Kویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: ویتامین های مفید برای جلوگیری دیابت: بهتر است بدانید که ویتامین K از بروز دیابت جلوگیری می‌کند و مانع لخته شدن خون می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که کاهش مصرف این ویتامین با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است.

در این مقاله به این نکته اشاره شد که کدام ویتامین به کنترل قند خون کمک می‌کند و مصرف چه ویتامین‌هایی برای جلوگیری از دیابت موثر است. به خاطر داشته باشید که بدن ما برای این که عملکرد مناسبی داشته باشد به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد و کاهش میزان این مواد مغذی در بدن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 7 =

دکمه بازگشت به بالا